Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden palvelutyytyväisyys hyvinvointi- ja ohjauspalveluihin Oulun ammattikorkeakoulussa
Jurmu, Katariina; Husso, Rosa; Korpela, Kati (2023)
Jurmu, Katariina
Husso, Rosa
Korpela, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302222726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302222726
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulun tavoitteena on tarjota opiskelijalle perustietotaidot ja -valmiudet kasvaa ja kehittyä ammatillisesti ja toimia työelämässä. Korkeakoululain mukaan, oppilaitosten on järjestettävä opiskelijoille tarvittavaa opetusta ja ohjausta näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Oulun ammattikorkeakoulussa hyvinvointipalvelut toimivat yläkäsitteenä ohjaus- ja hyvinvointipalveluille. Tässä opinnäytetyössä keskitytään persoonallista kasvua ja hyvinvointia tukeviin palveluihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tyytyväisyyttä hyvinvointi- ja ohjauspalveluihin, sekä tuottaa ajankohtaista tietoa aiheesta. Palvelut pitävät sisällään seuraavat toimijat: kampus-opo, opettajatuutori, opintopsykologi, seurakunnan oppilaitostyö sekä opiskelijakunta OSAKOn häirintäyhdyshenkilöt. Kyselyn perusjoukkona/kohderyhmänä toimivat kaikki sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijat, jotka olivat olleet asiakkaina hyvinvointi- ja ohjauspalveluissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Tavoitteena oli tuottaa aineisto, jonka kautta kuvailla opiskelijoiden palvelutyytyväisyyden määrää. Palvelutyytyväisyyden määrän määrittelyyn luotiin mittarit, joiden kautta tyytyväisyyttä mitattiin. Tutkimuksen kysely rakentui prosessinomaisen palvelupolun näkökulmasta. Tutkimuksessa palvelupolun vaiheet jaettiin kolmeksi kokonaisuudeksi, jotka koostuivat eri sisällöistä, jonka kautta tyytyväisyyttä mitataan. Kyselylomakkeen kysymykset olivat standardisoitu. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen Webropol-lomakkeen kautta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimuskysely noudatti survey-tutkimuksen periaatetta. Tutkimuksen viitekehys pohjautui opintojen ohjauksen holistiseen malliin, joka määrittää ohjauspalveluiden tavoitteita Oulun ammattikorkeakoulussa. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi palvelutyytyväisyyden sekä hyvinvointipalveluiden kehittämiseen liittyviä ilmiöitä. Tutkimuskysely lähetettiin kaikille sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja vastauksia kertyi 242 kappaletta. Vastauksista muodostettiin pinotut palkkikaaviot ja tulokset analysoitiin aihealueittain palvelupolun näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ovat enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä ohjaus- ja hyvinvointipalveluihin. Opiskelijoiden näkökulman esiintuomisen kautta mahdollistetaan heidän osallisuutensa hyvinvointi- ja ohjauspalveluiden tulevaisuuden kehittämisessä. The goal of University of Applied Sciences is to provide its students basic knowledge and skills to develop professionally and apply that knowledge later in their work. Universities of Applied Sciences Act states that every learning institution must arrange teaching and guidance for its students. In Oulu University of Applied Sciences student guidance services are part of student welfare services.
The aim of this thesis was to portray customer satisfaction in welfare and guidance services among social and healthcare students in Oulu University of Applied Sciences. These welfare and guidance services consist of student counselor, tutor teacher, educational counselling psychologist, campus chaplain and student union’s harassment contact person. To portray how satisfied students are with these services, indicators were made to measure customer satisfaction. Indicators were formed based on theory of service path and made into the survey, that was sent to all social and healthcare degree students. Survey was made and research material was collected via Webropol.
This thesis uses quantitative research method. The study’s theoretical framework was based on holistic student guidance method, which defines the used methods and goals of the guidance services in Oulu University of Applied Sciences. The study examined phenomena related to service satisfaction and service development. The data of this thesis was created by using a wide range of source material.
According to the survey results, social and healthcare students are more satisfied than unsatisfied with welfare and counseling services at Oulu University of Applied Sciences. To improve these services to meet the demand better, it is important to include customers, in this case the students, to the process. Therefore, the students’ point of view has a great importance to the development process.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tyytyväisyyttä hyvinvointi- ja ohjauspalveluihin, sekä tuottaa ajankohtaista tietoa aiheesta. Palvelut pitävät sisällään seuraavat toimijat: kampus-opo, opettajatuutori, opintopsykologi, seurakunnan oppilaitostyö sekä opiskelijakunta OSAKOn häirintäyhdyshenkilöt. Kyselyn perusjoukkona/kohderyhmänä toimivat kaikki sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijat, jotka olivat olleet asiakkaina hyvinvointi- ja ohjauspalveluissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Tavoitteena oli tuottaa aineisto, jonka kautta kuvailla opiskelijoiden palvelutyytyväisyyden määrää. Palvelutyytyväisyyden määrän määrittelyyn luotiin mittarit, joiden kautta tyytyväisyyttä mitattiin. Tutkimuksen kysely rakentui prosessinomaisen palvelupolun näkökulmasta. Tutkimuksessa palvelupolun vaiheet jaettiin kolmeksi kokonaisuudeksi, jotka koostuivat eri sisällöistä, jonka kautta tyytyväisyyttä mitataan. Kyselylomakkeen kysymykset olivat standardisoitu. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen Webropol-lomakkeen kautta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimuskysely noudatti survey-tutkimuksen periaatetta. Tutkimuksen viitekehys pohjautui opintojen ohjauksen holistiseen malliin, joka määrittää ohjauspalveluiden tavoitteita Oulun ammattikorkeakoulussa. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi palvelutyytyväisyyden sekä hyvinvointipalveluiden kehittämiseen liittyviä ilmiöitä. Tutkimuskysely lähetettiin kaikille sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja vastauksia kertyi 242 kappaletta. Vastauksista muodostettiin pinotut palkkikaaviot ja tulokset analysoitiin aihealueittain palvelupolun näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ovat enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä ohjaus- ja hyvinvointipalveluihin. Opiskelijoiden näkökulman esiintuomisen kautta mahdollistetaan heidän osallisuutensa hyvinvointi- ja ohjauspalveluiden tulevaisuuden kehittämisessä.
The aim of this thesis was to portray customer satisfaction in welfare and guidance services among social and healthcare students in Oulu University of Applied Sciences. These welfare and guidance services consist of student counselor, tutor teacher, educational counselling psychologist, campus chaplain and student union’s harassment contact person. To portray how satisfied students are with these services, indicators were made to measure customer satisfaction. Indicators were formed based on theory of service path and made into the survey, that was sent to all social and healthcare degree students. Survey was made and research material was collected via Webropol.
This thesis uses quantitative research method. The study’s theoretical framework was based on holistic student guidance method, which defines the used methods and goals of the guidance services in Oulu University of Applied Sciences. The study examined phenomena related to service satisfaction and service development. The data of this thesis was created by using a wide range of source material.
According to the survey results, social and healthcare students are more satisfied than unsatisfied with welfare and counseling services at Oulu University of Applied Sciences. To improve these services to meet the demand better, it is important to include customers, in this case the students, to the process. Therefore, the students’ point of view has a great importance to the development process.