Autokannan sähköistymisen vaikutukset autokaupan myyntiprosessiin
Toljamo, Aapo (2023)
Toljamo, Aapo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232769
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on autokannan sähköistymisen vaikutukset autokaupan myyntiprosessiin. Sähkökäyttöisten autojen osuus autokannassa on kasvanut viime vuosina kiihtyvästi. Työssä tutkitaan, millaisia vaikutuksia lisääntyneestä sähköautopainotteisesta markkinasta on seurannut myyntiprosesseihin automyynnissä.
Työn tarkoituksena on luoda kuva autokaupan myyntiprosessin nykytilasta ja sähköistymisen vaikutuksista itse myyntiprosessiin. Lisäksi työssä on tarkoitus syventyä automarkkinoiden ajankohtaiseen tilanteeseen. Tietoperustassa käsitellään Suomen autokannan nykytilannetta, sähköistymisen vaikutuksia automarkkinoihin ja autokaupan myyntiprosessia vaiheineen. Tietoperustan pohjana käytettiin ajankohtaisia artikkeleita, kirjallisuutta ja autoalan tiedottajien tekemiä julkaisuja.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastateltavina toimivat kolme toimeksiantajayrityksessä työskentelevää automyyjää. Haastatteluiden jälkeen saatu aineisto litteroitiin ja järjesteltiin ennalta määrättyihin teemoihin tulosten analysointia varten.
Työn lopussa esitellään saadut tutkimustulokset. Tutkimuksen avulla saatiin ajankohtainen kuva autokaupan tämänhetkisestä myyntiprosessin tilasta ja lisäksi työssä päästiin perille automarkkinoiden ajankohtaisista ilmiöistä. Autokannan sähköistyminen on tuonut omat vaikutuksensa myyntiprosessin eri vaiheisiin, osaltaan helpottaen automyyjien päivittäistä myyntityötä ja toisaalta osaksi lisäten työmäärää taustatyön ja uuden opettelun kasvaessa. Oleellisessa osassa on automyyjien halu pysyä autokannan kehityksen ja käyttövoimamurroksen mukana, jotta asiantuntevaa myyntityötä on mahdollista ja helpompaa harjoittaa tulevaisuudessakin. Autoalan valtakunnallisella tasolla liikkeiden on opeteltava varautumaan ja sopeutumaan heilahteleviin automarkkinoihin, joihin ulkopuoliset häiriötekijät herkästi vaikuttavat.
Työn tarkoituksena on luoda kuva autokaupan myyntiprosessin nykytilasta ja sähköistymisen vaikutuksista itse myyntiprosessiin. Lisäksi työssä on tarkoitus syventyä automarkkinoiden ajankohtaiseen tilanteeseen. Tietoperustassa käsitellään Suomen autokannan nykytilannetta, sähköistymisen vaikutuksia automarkkinoihin ja autokaupan myyntiprosessia vaiheineen. Tietoperustan pohjana käytettiin ajankohtaisia artikkeleita, kirjallisuutta ja autoalan tiedottajien tekemiä julkaisuja.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastateltavina toimivat kolme toimeksiantajayrityksessä työskentelevää automyyjää. Haastatteluiden jälkeen saatu aineisto litteroitiin ja järjesteltiin ennalta määrättyihin teemoihin tulosten analysointia varten.
Työn lopussa esitellään saadut tutkimustulokset. Tutkimuksen avulla saatiin ajankohtainen kuva autokaupan tämänhetkisestä myyntiprosessin tilasta ja lisäksi työssä päästiin perille automarkkinoiden ajankohtaisista ilmiöistä. Autokannan sähköistyminen on tuonut omat vaikutuksensa myyntiprosessin eri vaiheisiin, osaltaan helpottaen automyyjien päivittäistä myyntityötä ja toisaalta osaksi lisäten työmäärää taustatyön ja uuden opettelun kasvaessa. Oleellisessa osassa on automyyjien halu pysyä autokannan kehityksen ja käyttövoimamurroksen mukana, jotta asiantuntevaa myyntityötä on mahdollista ja helpompaa harjoittaa tulevaisuudessakin. Autoalan valtakunnallisella tasolla liikkeiden on opeteltava varautumaan ja sopeutumaan heilahteleviin automarkkinoihin, joihin ulkopuoliset häiriötekijät herkästi vaikuttavat.