Perusparannuskohteen takuukorjausprosessin kehittäminen
Alander, Petri (2023)
Alander, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303033024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303033024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Renevo Oy:n urakoimien perusparannuskohteiden takuukorjausprosessin kehittäminen. Tämän työn tarkoituksena on aikaansaada toimintamalli takuukorjausprosessin kulusta Renevo Oy:n perusparannuskohteissa, sekä etsiä mahdollisia ennakoivia toimenpiteitä takuukorjausten määrän vähentämiseksi. Toimintamalli kirjataan lomakemuodossa yrityksen käyttöön. Opinnäytetyön aihe valikoitui yritykselle tarvelähtöisesti.
Tarve kehittämiselle on ajankohtainen, sillä yrityksen toiminnan laajennuttua tämänhetkiselle tasolle ja yrityksen edelleen jatkaessa kasvuaan, on perusparannuskohteiden samanaikaisesti takuun alla olevien huoneistojen määrä kasvanut suureksi. Yrityksessä ei ollut kirjattua toimintamallia takuutyöprosessista. Takuutöihin liittyvät korjauspyynnöt sekä muut tiedot ohjautuvat monille eri henkilöille yrityksen sisällä monikanavaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli aikaansaada toimintamalli takuukorjausprosessista, johon kirjataan tärkeimmät toimenpiteet prosessin eri vaiheissa. Lisäksi oli tarkoitus etsiä ratkaisuja, joilla jo nykyhetken tiukkoihin aikatauluihin suhteutettuna, vähäisenä pidettävä virhemäärä, saadaan entistä vähäisemmäksi.
Huomattavan suurena tiedonlähteenä toimii takuutyöjohtajan omakohtainen kokemus työtehtävissä työskentelystä. Täydentävinä tiedonlähteinä olivat keskustelut yrityksen henkilökunnan kanssa.
Kehityskohteiksi esiin nousivat takuukorjausilmoituksia varten perustettava takuusähköposti, kodinkoneiden takuukorjauksien nopeampaan toteutumiseen tähtäävät toimet ja sisäisen tiedonkulun puutteet liittyen takuukorjauksissa useimmin esiintyviin virheisiin.
Tarve kehittämiselle on ajankohtainen, sillä yrityksen toiminnan laajennuttua tämänhetkiselle tasolle ja yrityksen edelleen jatkaessa kasvuaan, on perusparannuskohteiden samanaikaisesti takuun alla olevien huoneistojen määrä kasvanut suureksi. Yrityksessä ei ollut kirjattua toimintamallia takuutyöprosessista. Takuutöihin liittyvät korjauspyynnöt sekä muut tiedot ohjautuvat monille eri henkilöille yrityksen sisällä monikanavaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli aikaansaada toimintamalli takuukorjausprosessista, johon kirjataan tärkeimmät toimenpiteet prosessin eri vaiheissa. Lisäksi oli tarkoitus etsiä ratkaisuja, joilla jo nykyhetken tiukkoihin aikatauluihin suhteutettuna, vähäisenä pidettävä virhemäärä, saadaan entistä vähäisemmäksi.
Huomattavan suurena tiedonlähteenä toimii takuutyöjohtajan omakohtainen kokemus työtehtävissä työskentelystä. Täydentävinä tiedonlähteinä olivat keskustelut yrityksen henkilökunnan kanssa.
Kehityskohteiksi esiin nousivat takuukorjausilmoituksia varten perustettava takuusähköposti, kodinkoneiden takuukorjauksien nopeampaan toteutumiseen tähtäävät toimet ja sisäisen tiedonkulun puutteet liittyen takuukorjauksissa useimmin esiintyviin virheisiin.