Hyvinvointikoordinaattori YAMK-tutkinnon merkitys asiantuntijuuden kehittymiseen
Miettinen, Minna (2023)
Miettinen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063079
Tiivistelmä
Hyvinvointikoordinaattori on terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntija, joka toimii laaja-alaisesti ja moniammatillisesti hyvinvoinnin edistämisen osaajana. Hyvinvointikoordinaattorin työnkuva, asiantuntijuus sekä työmahdollisuudet ovat laajat. Kuntien lisäksi hyvinvointikoordinaattorit voivat työskennellä asiantuntijoina organisaatioissa, järjestöissä tai muussa ennaltaehkäisevän työn alueella. Hyvinvointikoordinaattorin ammatti, toimenkuva sekä koulutus on vielä uusi ja koko ajan kehittyvä alue hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on kuntien perustehtävä, joka sisältää kattavasti eri toimialojen ja verkostojen yhteistyötä. Hyvinvointityö kunnissa on monialaista, koska asiakaskunta on erittäin laaja, asiakkaana ovat kaikki kunnan ihmiset. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistamisen myötä Suomi on jaettu vuoden 2023 alussa itsehallinnollisiin hyvinvointialueisiin, jonka toiminnot ja tehtävät on säädetty laissa, jossa tehtävät muutokset vaikuttavat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työhön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, millaista hyvinvointikoordinaattoreiden työ on kunnissa, kuinka hyvinvointikoordinaattorit pystyvät hyödyntämään asiantuntijuuttaan, miten hyvinvointikoordinaattoreiksi valmistuneet ovat kehittyneet uralla, miten ja mihin he ovat työllistyneet valmistumisen jälkeen sekä onko heille ollut hyötyä koulutuksesta ja kuinka koulutus on lisännyt heidän asiantuntijuuttaan. Tarkoituksena oli myös saada tietoa, onko koulutusta tarpeen kehittää ja kysyä mahdollisia kehitysideoita. Tutkimuksen kysely toteutettiin sähköpostitse lähetettynä kyselylomakkeena, jossa oli strukturoituja ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Kyselyyn vastanneet olivat Savonia ammattikorkeakoulusta valmistuneita hyvinvointikoordinaattoreita.
Opinnäytetyön tuloksista nousevat esille koulutuksen ja uuden ammattinimikkeen hyödyntämisen haasteet työelämään sijoittumisessa. Tulokset on käsitelty sisällönanalyysin keinoin ja luokiteltu teemoittain kolmeen eri luokkaan. Opinnäytetyö antaa tietoa hyvinvointikoordinaattori koulutuksen ja työn merkityksellisyydestä ja tarpeellisuudesta niin ammattikorkeakoululle, kuin kunnillekin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hyvinvointikoordinaattorin tekemä työ on vielä kovin tuntematonta. Tutkimuksen toteuttamisessa on tullut useita jatkotutkimusaiheita, joiden toteuttaminen tulevaisuudessa on tärkeää, jotta hyvinvointikoordinaattorin asiantuntijuutta sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen työtä saadaan enemmän näkyväksi.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on kuntien perustehtävä, joka sisältää kattavasti eri toimialojen ja verkostojen yhteistyötä. Hyvinvointityö kunnissa on monialaista, koska asiakaskunta on erittäin laaja, asiakkaana ovat kaikki kunnan ihmiset. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistamisen myötä Suomi on jaettu vuoden 2023 alussa itsehallinnollisiin hyvinvointialueisiin, jonka toiminnot ja tehtävät on säädetty laissa, jossa tehtävät muutokset vaikuttavat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työhön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, millaista hyvinvointikoordinaattoreiden työ on kunnissa, kuinka hyvinvointikoordinaattorit pystyvät hyödyntämään asiantuntijuuttaan, miten hyvinvointikoordinaattoreiksi valmistuneet ovat kehittyneet uralla, miten ja mihin he ovat työllistyneet valmistumisen jälkeen sekä onko heille ollut hyötyä koulutuksesta ja kuinka koulutus on lisännyt heidän asiantuntijuuttaan. Tarkoituksena oli myös saada tietoa, onko koulutusta tarpeen kehittää ja kysyä mahdollisia kehitysideoita. Tutkimuksen kysely toteutettiin sähköpostitse lähetettynä kyselylomakkeena, jossa oli strukturoituja ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Kyselyyn vastanneet olivat Savonia ammattikorkeakoulusta valmistuneita hyvinvointikoordinaattoreita.
Opinnäytetyön tuloksista nousevat esille koulutuksen ja uuden ammattinimikkeen hyödyntämisen haasteet työelämään sijoittumisessa. Tulokset on käsitelty sisällönanalyysin keinoin ja luokiteltu teemoittain kolmeen eri luokkaan. Opinnäytetyö antaa tietoa hyvinvointikoordinaattori koulutuksen ja työn merkityksellisyydestä ja tarpeellisuudesta niin ammattikorkeakoululle, kuin kunnillekin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hyvinvointikoordinaattorin tekemä työ on vielä kovin tuntematonta. Tutkimuksen toteuttamisessa on tullut useita jatkotutkimusaiheita, joiden toteuttaminen tulevaisuudessa on tärkeää, jotta hyvinvointikoordinaattorin asiantuntijuutta sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen työtä saadaan enemmän näkyväksi.