Visuaalisen romaanin luontiprosessi
Alppi, Lauri (2023)
Alppi, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133445
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä visuaalisiin romaaneihin ja niiden tekoon. Videopelejä tehdään usein pelimoottoreiksi kutsutuilla ohjelmilla, jotka ovat tärkein osa pelinkehitystä. Visuaalisten romaanien tekoon on olemassa omat pelimoottorinsa, ja niistä yhtä, Tyranobuilderia, käytettiin visuaalisen romaanin toteutuksessa.
Tarkoituksena insinöörityössä oli luoda visuaalinen romaani alusta loppuun ja samalla tutustua niiden kehitykseen. Tavoitteena oli saada käsitys visuaalisen romaanin toteutuksen vaiheista ja vaativuudesta. Insinöörityössä toteutettiin visuaalinen romaani käyttämällä Tyranobuilderin omaa ohjelmointikieltä.
Peliä työstettäessä pelimoottorilla havaittiin Tyranobuilderin useat toimintaan liittyvät ongelmat. Tästä huolimatta pelimoottori todettiin helppokäyttöiseksi ja soveltuvaksi yksinkertaisten visuaalisten romaanien tekoon. Tyranobuilderin käyttöä ei voitu suositella kovin monimutkaisiin projekteihin sen sisältämien ongelmien vuoksi. Insinöörityön lopputuloksena syntyi läpipelattava peli, jonka tulevaisuus jäi vielä avoimeksi.
Tarkoituksena insinöörityössä oli luoda visuaalinen romaani alusta loppuun ja samalla tutustua niiden kehitykseen. Tavoitteena oli saada käsitys visuaalisen romaanin toteutuksen vaiheista ja vaativuudesta. Insinöörityössä toteutettiin visuaalinen romaani käyttämällä Tyranobuilderin omaa ohjelmointikieltä.
Peliä työstettäessä pelimoottorilla havaittiin Tyranobuilderin useat toimintaan liittyvät ongelmat. Tästä huolimatta pelimoottori todettiin helppokäyttöiseksi ja soveltuvaksi yksinkertaisten visuaalisten romaanien tekoon. Tyranobuilderin käyttöä ei voitu suositella kovin monimutkaisiin projekteihin sen sisältämien ongelmien vuoksi. Insinöörityön lopputuloksena syntyi läpipelattava peli, jonka tulevaisuus jäi vielä avoimeksi.