Lastensuojelu tutuksi -esite somalinkielisille vanhemmille
Ibrahim, Abdifatah (2023)
Ibrahim, Abdifatah
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303123429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303123429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ”Lastensuojelu tutuksi”- esite somalinkielisille vanhemmille. Esitteen tavoitteena on edistää tietoisuutta lastensuojelulain keskeisistä asioista sekä madaltaa kynnystä hakea lisätietoa esimerkiksi lastensuojelun avohuollon tukitoimista.
Esite on luotu yhteistyössä Ummah Islamilaisen yhdyskunnan somalinkielisten asiakkaiden kanssa. Esitteen jako toteutettiin somalinkielisen järjestön ja itäisen Helsingin Vuosaaren alueella sijaitsevan peruskoulun kautta.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin lastensuojelulainsäädäntöä, Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen ylläpitämää lastensuojelun käsikirjaa sekä muuta lastensuojeluun liittyvää tutkimusta ja kirjallisuutta.
Esitteen luontiprosessissa käytettiin lineaarista kehittämismallia, joka sisälsi ideointi- ja suunnitteluvaiheen, toteutusvaiheen sekä arviointi- ja implementointivaiheen. Jokaiseen vaiheeseen osallistettiin somalinkielisiä vanhempia sekä kehittämistyön työelämäyhteistyötahoa kommentoimaan esitteen laatua, niin sisällön kuin visuaalisen ilmeen osalta. Palautteet osoittivat, että esite on visuaalisesti tyylikäs, tarpeellinen sekä noudattaa Selkokeskuksen selkoviestinnän ohjeistusta. This thesis aimed to create a child welfare brochure for Somali-speaking parents. The purpose of the brochure is to increase the awareness of the key aspects of the Child Welfare Act and to lower the threshold for seeking additional information, for example, about support services for child protection in the community.
The brochure was created in collaboration with Somali-speaking clients of the Ummah Islamic community. The distribution of the brochure to Somali-speaking parents was carried out through Somali-speaking organization and a primary school located in the Eastern Helsinki Vuosaari area.
The theoretical framework included current child welfare legislation, the Handbook for child protection maintained by the Finnish institute for health and welfare and additional literature related to child welfare.
The process used a linear development model that included brainstorming and design phase, the evaluation and implementation phase. Somali-speaking parents and the working life cooperation partner were involved in each development phase to comment the quality of the brochure, in terms of content and visual appearance. The feedback showed that the brochure is visually stylish, necessary, and follows the guidelines of the Selkokeskus for Easy-Finnish (selkokieli) Communication.
Esite on luotu yhteistyössä Ummah Islamilaisen yhdyskunnan somalinkielisten asiakkaiden kanssa. Esitteen jako toteutettiin somalinkielisen järjestön ja itäisen Helsingin Vuosaaren alueella sijaitsevan peruskoulun kautta.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin lastensuojelulainsäädäntöä, Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen ylläpitämää lastensuojelun käsikirjaa sekä muuta lastensuojeluun liittyvää tutkimusta ja kirjallisuutta.
Esitteen luontiprosessissa käytettiin lineaarista kehittämismallia, joka sisälsi ideointi- ja suunnitteluvaiheen, toteutusvaiheen sekä arviointi- ja implementointivaiheen. Jokaiseen vaiheeseen osallistettiin somalinkielisiä vanhempia sekä kehittämistyön työelämäyhteistyötahoa kommentoimaan esitteen laatua, niin sisällön kuin visuaalisen ilmeen osalta. Palautteet osoittivat, että esite on visuaalisesti tyylikäs, tarpeellinen sekä noudattaa Selkokeskuksen selkoviestinnän ohjeistusta.
The brochure was created in collaboration with Somali-speaking clients of the Ummah Islamic community. The distribution of the brochure to Somali-speaking parents was carried out through Somali-speaking organization and a primary school located in the Eastern Helsinki Vuosaari area.
The theoretical framework included current child welfare legislation, the Handbook for child protection maintained by the Finnish institute for health and welfare and additional literature related to child welfare.
The process used a linear development model that included brainstorming and design phase, the evaluation and implementation phase. Somali-speaking parents and the working life cooperation partner were involved in each development phase to comment the quality of the brochure, in terms of content and visual appearance. The feedback showed that the brochure is visually stylish, necessary, and follows the guidelines of the Selkokeskus for Easy-Finnish (selkokieli) Communication.