Huippukylmähoito puremalihasten kiputilojen hoidossa: asiakaspalautelomake hoidon kehittämisen tueksi
Vähäjylkkä, Minna; Vähäjylkkä, Minna (2023)
Vähäjylkkä, Minna
Vähäjylkkä, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163680
Tiivistelmä
Purentaelimistön toimintahäiriöt ovat nykyisin yleisiä, eri tutkimusten mukaan jopa 25-90% aikuisväestöstä kärsii niistä. Näitä kiputiloja ovat muun muassa päänsärky, niska- ja hartiaseudun kivut sekä migreeni. Edeltävistä kiputiloista kärsivät hakeutuvat usein hoitoon perusterveydenhuollon lääkäreille ja tästä syystä oikeanlaisen hoidon saanti voi viivästyä, kun potilas ohjataan vasta tämän jälkeen hammaslääkärille.
Huippukylmähoito eli kryoterapia on eräänlainen jäähdytys keholle, jolla pyritään rentouttamaan jännityksessä olevia lihaksia sekä vähentämään kipuja. Yksi käyttökerta kestää 10s-15min ja usein vaaditaan useampi hoitokerta halutun lopputuloksen saamiseksi. Huippukylmähoidon on havaittu olevan tehokas kivunlievittäjä, mutta vähän käytetty johtuen ammattilaisten tiedon ja taidon puuttumisesta.
Potilastyytyväisyyttä lisätään terveyskeskuksissa ja sairaaloissa pyytämällä asiakkailta palautetta, jotta he kokevat tulleensa kuulluksi. Tämän avulla voidaan kehittää palveluaan asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Asiakaspalautetta voi pyytää monella eri tavalla, mutta käytetyimpiä muotoja ovat verkkolomake sekä paperinen lomake. Tärkeimpiä kriteerejä asiakaspalautelomakkeen laadinnassa ovat kohtuullinen pituus sekä lomakkeen selkeys.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa SK- Voi Hyvin -yritykselle asiakaspalautelomake, jonka he voivat antaa puremalihasten kiputilojen takia hoitoon tuleville asiakkaille. Lomakkeella selvitettiin asiakkaan hoitoon tulon syy, oireet sekä kokemukset saadusta hoidosta. Tavoitteena työllä oli tuo-toksesta saatava hyöty, jolloin yritys voi parantaa palveluaan asiakkailta saadun palautteen avulla. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli hyvinvointialan yritys nimeltä SK- Voi Hyvin, joka tarjoaa asiakkailleen purentalihashierontaa, X°Cryo -huippukylmähoitoja, kasvo- ja ihon hoitoja sekä suun terveydenhoidon palveluja.
Tuotoksena tehtiin asiakaspalautelomake puremalihasten kiputilojen takia hoitoon tuleville asiakkaille. Lomakkeessa oli kaksi osiota, joista ensimmäisessä kysyttiin asiakkaan oireita, hoitoon tulon syitä sekä aiempia puremaelimistön toimintahäiriöitä. Toisessa osiossa kysyttiin hoidon aikaisia sekä jälkeisiä haittavaikutuksia ja kokemuksia saadusta hoidosta. Lopuksi kysyttiin kysymyksiä asiakaspalautelomakkeen arviointiin liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että huippukylmähoidosta ja sen tehosta suun terveydenhoidossa on vielä varsin vähän saatavissa tutkimustietoa ja näin ollen sen käyttö on vielä vähäistä.
Huippukylmähoito eli kryoterapia on eräänlainen jäähdytys keholle, jolla pyritään rentouttamaan jännityksessä olevia lihaksia sekä vähentämään kipuja. Yksi käyttökerta kestää 10s-15min ja usein vaaditaan useampi hoitokerta halutun lopputuloksen saamiseksi. Huippukylmähoidon on havaittu olevan tehokas kivunlievittäjä, mutta vähän käytetty johtuen ammattilaisten tiedon ja taidon puuttumisesta.
Potilastyytyväisyyttä lisätään terveyskeskuksissa ja sairaaloissa pyytämällä asiakkailta palautetta, jotta he kokevat tulleensa kuulluksi. Tämän avulla voidaan kehittää palveluaan asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Asiakaspalautetta voi pyytää monella eri tavalla, mutta käytetyimpiä muotoja ovat verkkolomake sekä paperinen lomake. Tärkeimpiä kriteerejä asiakaspalautelomakkeen laadinnassa ovat kohtuullinen pituus sekä lomakkeen selkeys.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa SK- Voi Hyvin -yritykselle asiakaspalautelomake, jonka he voivat antaa puremalihasten kiputilojen takia hoitoon tuleville asiakkaille. Lomakkeella selvitettiin asiakkaan hoitoon tulon syy, oireet sekä kokemukset saadusta hoidosta. Tavoitteena työllä oli tuo-toksesta saatava hyöty, jolloin yritys voi parantaa palveluaan asiakkailta saadun palautteen avulla. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli hyvinvointialan yritys nimeltä SK- Voi Hyvin, joka tarjoaa asiakkailleen purentalihashierontaa, X°Cryo -huippukylmähoitoja, kasvo- ja ihon hoitoja sekä suun terveydenhoidon palveluja.
Tuotoksena tehtiin asiakaspalautelomake puremalihasten kiputilojen takia hoitoon tuleville asiakkaille. Lomakkeessa oli kaksi osiota, joista ensimmäisessä kysyttiin asiakkaan oireita, hoitoon tulon syitä sekä aiempia puremaelimistön toimintahäiriöitä. Toisessa osiossa kysyttiin hoidon aikaisia sekä jälkeisiä haittavaikutuksia ja kokemuksia saadusta hoidosta. Lopuksi kysyttiin kysymyksiä asiakaspalautelomakkeen arviointiin liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että huippukylmähoidosta ja sen tehosta suun terveydenhoidossa on vielä varsin vähän saatavissa tutkimustietoa ja näin ollen sen käyttö on vielä vähäistä.