Pienen tilitoimiston prosessien kehittäminen: toiminnan kehittäminen suuren tilitoimiston toimintatapoja soveltaen
Ahonen, Pinja (2023)
Ahonen, Pinja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203843
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esittää oma näkemys toimeksiantajan liiketoiminnan tehostamisesta tutustumalla yrityksen nykytilanteeseen ja kehityskohteisiin. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään asiakastietojen ja prosessien hallintaa sekä järjestelmiä. Taloushallinnon prosesseista käsiteltiin pääasiassa pääkirjanpitoa sekä palkanlaskentaa. Kohdeyrityksenä oli suomalainen pieni kokonaisvaltainen tilitoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen taloushallinnon ja kirjanpidon lisäksi kaikkien hallinnon osa-alueiden palveluja.
Opinnäytetyössä käytettiin lähestymistapana toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Empiirisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Aineiston analysoimisessa käytettiin aineistolähtöistä tutkimusta eli induktiivista analyysia. Tutkimuksessa hyödynnettiin omia kokemuksia pienessä ja isossa tilitoimistossa työskentelystä.
Teoreettinen viitekehys käsitteli taloushallintoa, taloushallinnon prosesseja, tilitoimistoalan tulevaisuutta sekä tutkimuksen toteutusta. Tietoperusta muodostettiin pääasiassa ammattikirjallisuudesta ja verkkosivustoilta. Kehitysideat luotiin kokemusten, havaintojen, haastattelujen sekä teoreettisen viitekehyksen perusteella.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että myös pienessä työyhteisössä on hyvä olla yhtenäisiä toimintatapoja. Ennen toimintatapojen yhtenäistämistä on kuitenkin saatava käsitys siitä, mihin suuntaan yritys on tulevaisuudessa menossa, ja mitä asiakkaille halutaan tarjota. Työyhteisössä tulisi löytää aikaa pohtia ja kehittää prosesseja yhdessä.
Opinnäytetyössä käytettiin lähestymistapana toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Empiirisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Aineiston analysoimisessa käytettiin aineistolähtöistä tutkimusta eli induktiivista analyysia. Tutkimuksessa hyödynnettiin omia kokemuksia pienessä ja isossa tilitoimistossa työskentelystä.
Teoreettinen viitekehys käsitteli taloushallintoa, taloushallinnon prosesseja, tilitoimistoalan tulevaisuutta sekä tutkimuksen toteutusta. Tietoperusta muodostettiin pääasiassa ammattikirjallisuudesta ja verkkosivustoilta. Kehitysideat luotiin kokemusten, havaintojen, haastattelujen sekä teoreettisen viitekehyksen perusteella.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että myös pienessä työyhteisössä on hyvä olla yhtenäisiä toimintatapoja. Ennen toimintatapojen yhtenäistämistä on kuitenkin saatava käsitys siitä, mihin suuntaan yritys on tulevaisuudessa menossa, ja mitä asiakkaille halutaan tarjota. Työyhteisössä tulisi löytää aikaa pohtia ja kehittää prosesseja yhdessä.