Subteksti kohtauksen käsikirjoittamisessa : tapaustutkimus: Täi
Polizzi, Katja (2023)
Polizzi, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303173779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303173779
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tapaustutkimuksen avulla selvittää, miten subtekstiä voidaan kirjoittaa kohtaukseen. Opinnäytetyössä kirjoitetaan audiovisuaalisen teoksen kohtaus, ja kirjoitusprosessin aikana tarkastellaan, kuinka sen eri osa-alueisiin voidaan kirjoittaa subtekstiä. Selvityksen tukena on käytetty alan kirjallisuutta, erityisesti tohtori Linda Segerin teosta Writing Subtext – What Lies Beneath. Lisäksi on tarkastelu esimerkkejä olemassaolevista subtekstuaalisista teoksista. Tarkoituksena on kirjoittaa kohtauksen käsikirjoitus, joka havainnollistaa subtekstin kirjoittamisen eri keinoja.
Tutkimuksessa havaittiin, että subtekstiä voi kirjoittaa monipuolisesti kohtauksen eri aspekteihin, kuten henkilöhahmoihin, dialogiin, toimintaan, ympäristöön, lavasteisiin sekä ääniin ja se voi auttaa henkilöhahmojen syventämisessä, juonen kuljettamisessa, sekä uskottavan maailman rakentamisessa. Subtekstin avulla voidaan myös tarkastella teoksen teemaa ja välittää haluttua tunnetta katsojalle.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on se, että kohtauksen käsikirjoituksessa voi olla tiedostamattomasti syntynyttä subtekstiä, mutta sen tietoinen ja tavoitteellinen kirjoittaminen voi auttaa käsikirjoituksen tavoitteen saavuttamisessa. Tutkimus on tapaustutkimus, eikä se tarkastele subtekstin kirjoittamista erilaisissa kohtauksissa. Opinnäytetyötä tukisivat selvitykset, jotka tarkastelevat miten eri kohtaustyypit vaikuttavat subtekstin kirjoittamiseen.
Tutkimuksessa havaittiin, että subtekstiä voi kirjoittaa monipuolisesti kohtauksen eri aspekteihin, kuten henkilöhahmoihin, dialogiin, toimintaan, ympäristöön, lavasteisiin sekä ääniin ja se voi auttaa henkilöhahmojen syventämisessä, juonen kuljettamisessa, sekä uskottavan maailman rakentamisessa. Subtekstin avulla voidaan myös tarkastella teoksen teemaa ja välittää haluttua tunnetta katsojalle.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on se, että kohtauksen käsikirjoituksessa voi olla tiedostamattomasti syntynyttä subtekstiä, mutta sen tietoinen ja tavoitteellinen kirjoittaminen voi auttaa käsikirjoituksen tavoitteen saavuttamisessa. Tutkimus on tapaustutkimus, eikä se tarkastele subtekstin kirjoittamista erilaisissa kohtauksissa. Opinnäytetyötä tukisivat selvitykset, jotka tarkastelevat miten eri kohtaustyypit vaikuttavat subtekstin kirjoittamiseen.