Sosiaalisen median suunnitelma Työelämään.fi-sivustolle
Tikkanen, Sonja (2023)
Tikkanen, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda sosiaalisen median suunnitelma STTK:n alaiselle Työelämään-brändille. Työelämään.fi on nuorille ja muille työelämään ensimmäistä kertaa tuleville suunnattu verkkosivusto, josta saa tietoa työelämän pelisäännöistä ja työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Työelämään.fi-sivustoa ylläpitää STTK ry, joka on yksi suomalaisista palkansaajakeskusjärjestöistä.
Opinnäytetyöhön on haastateltu STTK:n viestintäasiantuntijaa ja sitä varten on pohjatiedoiksi toteutettu pienimuotoinen kysely sivuston kävijöille. Tämä kysely ei kuitenkaan ole opinnäytetyön keskipiste, vaan ainoastaan osa lähtötilanteen analyysia.
Sisältösuunnitelma-luvussa käydään läpi yleisimpiä sosiaalisen median suunnitelmaan kuuluvia osia, kuten tavoitteiden ja mittarien asettaminen, kohderyhmien määrittely, laajemman strategian huomiointi, sopivien kanavien valinta ja tulosten seuranta ja arviointi.
Työssä käydään laajasti analysoiden läpi sopivia kanavia ja niiden hyviä ja huonoja puolia resursseihin, kohderyhmään ja muihin relevantteihin seikkoihin heijasteltuna. Lähteinä on käytetty monipuolisesti sosiaalisen median ajantasaisia tutkimustuloksia, tuoreita verkko lähteitä sekä suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta. Myös sivuston kävijöille suunnattu kysely on otettu huomioon tässä analyysissa.
Opinnäytetyön tarkoitus on tarkastella ulkopuolelta STTK:n Työelämään-brändin viestintää ja mahdollisesti antaa uusia oivalluksia, joita voidaan adoptoida sosiaalisen median tuotannossa jatkossa.
Opinnäytetyöhön on haastateltu STTK:n viestintäasiantuntijaa ja sitä varten on pohjatiedoiksi toteutettu pienimuotoinen kysely sivuston kävijöille. Tämä kysely ei kuitenkaan ole opinnäytetyön keskipiste, vaan ainoastaan osa lähtötilanteen analyysia.
Sisältösuunnitelma-luvussa käydään läpi yleisimpiä sosiaalisen median suunnitelmaan kuuluvia osia, kuten tavoitteiden ja mittarien asettaminen, kohderyhmien määrittely, laajemman strategian huomiointi, sopivien kanavien valinta ja tulosten seuranta ja arviointi.
Työssä käydään laajasti analysoiden läpi sopivia kanavia ja niiden hyviä ja huonoja puolia resursseihin, kohderyhmään ja muihin relevantteihin seikkoihin heijasteltuna. Lähteinä on käytetty monipuolisesti sosiaalisen median ajantasaisia tutkimustuloksia, tuoreita verkko lähteitä sekä suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta. Myös sivuston kävijöille suunnattu kysely on otettu huomioon tässä analyysissa.
Opinnäytetyön tarkoitus on tarkastella ulkopuolelta STTK:n Työelämään-brändin viestintää ja mahdollisesti antaa uusia oivalluksia, joita voidaan adoptoida sosiaalisen median tuotannossa jatkossa.