"OLLIN OPPIVUODET" : Narratiivinen tutkimus varhaiskasvatuksen ammatillisuuden merkityksestä työyhteisössä
Orre, Erja (2014)
Orre, Erja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112617
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön ammatillisuuden merkitystä narratiivien eli kertomusten kautta, heidän omasta työhistoriastaan. Tutkimuskysymyksenä on, mitä ammatillisuus merkitsee teoriassa ja käytännössä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaihetta lähestytään ja tarkastellaan narratiivisesta näkökulmasta. Narratiivinen tutkimusote soveltuu hyvin ammatillisen kasvuprosessin tutkimiseen ja kuvaamiseen varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Tutkimusaineistona olivat päiväkirjat.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen keskeiset käsitteet ovat varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen lähtökohdat ja tavoitteet sekä tulevaisuuden visiot, ammatillisuus, ammatillisuuden muutokset, ammatillinen kasvu noviisista ekspertiksi, ammatti-identiteetin rakentaminen, sukupolvien merkitys tiedon siirrossa sekä kokemuksellisen tiedon jakaminen.
Tutkimustuloksissa tuli hyvin esille, miten varhaiskasvatuksen ammatillisuuden merkitys on korostunut ajan saatossa, sekä muuttunut käsityömäisestä–teoreettiseksi hallituksi. Tämä on tuonut osaltaan paineita varhaiskasvatuksen kentällä, kun tietoa on tullut lisää. Käytännön työn kannalta on otettava selvää asioista sekä panostettava tiedon päivittämiseen Tänä päivänä ammatillisuus vaatii varhaiskasvatuksen teoreettista tietoa sekä ammatillista taitoa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaihetta lähestytään ja tarkastellaan narratiivisesta näkökulmasta. Narratiivinen tutkimusote soveltuu hyvin ammatillisen kasvuprosessin tutkimiseen ja kuvaamiseen varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Tutkimusaineistona olivat päiväkirjat.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen keskeiset käsitteet ovat varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen lähtökohdat ja tavoitteet sekä tulevaisuuden visiot, ammatillisuus, ammatillisuuden muutokset, ammatillinen kasvu noviisista ekspertiksi, ammatti-identiteetin rakentaminen, sukupolvien merkitys tiedon siirrossa sekä kokemuksellisen tiedon jakaminen.
Tutkimustuloksissa tuli hyvin esille, miten varhaiskasvatuksen ammatillisuuden merkitys on korostunut ajan saatossa, sekä muuttunut käsityömäisestä–teoreettiseksi hallituksi. Tämä on tuonut osaltaan paineita varhaiskasvatuksen kentällä, kun tietoa on tullut lisää. Käytännön työn kannalta on otettava selvää asioista sekä panostettava tiedon päivittämiseen Tänä päivänä ammatillisuus vaatii varhaiskasvatuksen teoreettista tietoa sekä ammatillista taitoa.