Asiakaspalvelumallin kehittäminen Suomen huollon DO-tilauksille
Nissinaho, Jussi (2023)
Nissinaho, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203889
Tiivistelmä
Liiketoiminnan kehittyessä jatkuvasti, on tärkeää, että kaikki organisaation prosessit tunnistetaan, suunnitellaan tehokkaiksi ja dokumentoidaan. Näin pystytään takaamaan se, että asiakkaan asettamat tavoitteet saavutetaan.
Tämä insinöörityö toteutettiin suomalaiselle yritykselle, jossa työskentelin insinöörityön toteutuksen aikana. Insinöörityön tavoitteena oli luoda kohdeyrityksen kotimaan DO-tilausten asiakaspalvelumalli sekä kehitysehdotuksena määritellä asiakaspalvelun tehokkuutta mittaavaa mittaristoa. Näiden ratkaisujen tavoitteena oli helpottaa DO-tilausprosessin kokonaisuuden hahmottamista kohdeyrityksen työntekijöille, jotka eivät vielä prosessia ennestään tunteneet, sekä myös avata sitä muille siitä kohdeyrityksessä kiinnostuneille.
Insinöörityön ratkaisujen luomisessa hyödynnettiin prosessien sekä asiakaspalvelun kehittämisen kirjallisuutta sekä teemahaastatteluita, joiden avulla kuvattiin sekä DO-tilausten hallinnan, että asiakaspalvelun nykytila. Nykytilan pohjalta onnistuttiin luomaan insinöörityön ratkaisut. Insinöörityön tuloksena luotiin asiakaspalvelumalli, joka pitää sisällään sekä tehdyn prosessikuvauksen että ohjeen DO-tilausten asiakaspalvelua ja huolintaa varten kohdetiimin työntekijöille. Tämän lisäksi kehitysehdotuksena luotiin mittariston kriteerit, joilla DO-tilausten asiakaspalvelun tehokkuutta voitaisiin jatkossa mitata.
Tämä insinöörityö toteutettiin suomalaiselle yritykselle, jossa työskentelin insinöörityön toteutuksen aikana. Insinöörityön tavoitteena oli luoda kohdeyrityksen kotimaan DO-tilausten asiakaspalvelumalli sekä kehitysehdotuksena määritellä asiakaspalvelun tehokkuutta mittaavaa mittaristoa. Näiden ratkaisujen tavoitteena oli helpottaa DO-tilausprosessin kokonaisuuden hahmottamista kohdeyrityksen työntekijöille, jotka eivät vielä prosessia ennestään tunteneet, sekä myös avata sitä muille siitä kohdeyrityksessä kiinnostuneille.
Insinöörityön ratkaisujen luomisessa hyödynnettiin prosessien sekä asiakaspalvelun kehittämisen kirjallisuutta sekä teemahaastatteluita, joiden avulla kuvattiin sekä DO-tilausten hallinnan, että asiakaspalvelun nykytila. Nykytilan pohjalta onnistuttiin luomaan insinöörityön ratkaisut. Insinöörityön tuloksena luotiin asiakaspalvelumalli, joka pitää sisällään sekä tehdyn prosessikuvauksen että ohjeen DO-tilausten asiakaspalvelua ja huolintaa varten kohdetiimin työntekijöille. Tämän lisäksi kehitysehdotuksena luotiin mittariston kriteerit, joilla DO-tilausten asiakaspalvelun tehokkuutta voitaisiin jatkossa mitata.