Tunnetekoälyn etiikka toimijuuden valossa – kohteena pedagogisesti orientoitunut ryhmävuorovaikutustutkimus
Gjerstad, Eevastiina (2023)
Gjerstad, Eevastiina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032232805
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032232805
Tiivistelmä
Artikkeli ”Tunnetekoälyn etiikka toimijuuden valossa – kohteena pedagogisesti orientoitunut ryhmävuorovaikutustutkimus” valottaa tekoälyn ja aivan erityisesti tunnetekoälyn käytön eettisiä haasteita toimijuutta painottaen. Tarkasteltavana ovat vuosien 2019–2021 välillä tehdyt ryhmävuorovaikutustutkimukset, joihin tunnetekoälyn eettisiä haasteita peilataan. Eettiset haasteet liittyvät käytettävään teknologiaan ja menetelmiin, taustalla oleviin tunneteorioihin, osallistujien eettiseen kohteluun ja huomioimiseen sekä laajempaan ihmis- ja toimijuuskäsitykseen.
Erilaisten tunneteroioiden ja käytettyjen menetelmien paradigmoja ylittävänä ja yhdistävänä teoriana käytetään arviointitunneteorioita. Tekoälyä sovellettaessa on suojeltava ja vahvistettava ihmistoimijuutta. Tekoälyn hyödyntämisessä olisi eduksi löytää yhteisiä eettisiä periaatteita ja normistoja sekä varautua jo ennakolta eettisiin riskeihin. Riittävän laaja eettinen näkökulma mahdollistuu yhdistämällä strukturaalista etiikkaa, yksilöllistä toimijuuden vahvistamista ja yhteisöllistä ”me-tilaisuutta”.
Erilaisten tunneteroioiden ja käytettyjen menetelmien paradigmoja ylittävänä ja yhdistävänä teoriana käytetään arviointitunneteorioita. Tekoälyä sovellettaessa on suojeltava ja vahvistettava ihmistoimijuutta. Tekoälyn hyödyntämisessä olisi eduksi löytää yhteisiä eettisiä periaatteita ja normistoja sekä varautua jo ennakolta eettisiin riskeihin. Riittävän laaja eettinen näkökulma mahdollistuu yhdistämällä strukturaalista etiikkaa, yksilöllistä toimijuuden vahvistamista ja yhteisöllistä ”me-tilaisuutta”.