Sukeltaako yrittäjät someen?
Simola, Anu (2023)
Simola, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303234058
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Varsinais-Suomen yrittäjien kokemuksia ja mielipiteitä sosiaalisen median käytöstä markkinointikanavana. Ensisijaisena tavoitteena oli saada lisätietoa yritysten markkinoinnista sosiaalisesta mediasta toisen asteen ammatillisen opetuksen kehittämistä varten.
Tutkimuskohteena oli Varsinais-Suomen pienet ja keskisuuret yritykset. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-sovellusta käyttäen.
Tutkimusta varten lähetettiin satunnaisotantana 500 kyselyä Varsinais-Suomen pienille ja keskisuurille yrityksille sähköpostin kautta. Lisäksi kyselylinkkiä jaettiin eri sosiaalisen median kanavilla. Kyselytulosten tueksi haastateltiin lisäksi viittä varsinaissuomalaista yrittäjää teemahaastatteluissa.
Tutkimuksesta haluttiin saada tietoon käyttävätkö Varsinais-Suomen pienet ja keskisuuret yritykset sosiaalista mediaa markkinointiin ja kuinka kiinnostuneita he aiheesta ovat ja kuinka tarpeelliseksi sosiaalinen media yritysmaailmassa koetaan.
Vastauksista saatiin hyvin viitteitä siitä, että yrittäjät käyttävät sosiaalista mediaa ja tiedostavat kilpailijoiden, sekä asiakkaidensa olevan siellä, mutta markkinointiin siellä ei olla valmiita panostamaan kovinkaan paljon. Vastauksista selvisi myös, että selkeä mittarien puute vei markkinoinnin uskottavuutta sosiaalisessa mediassa.
Aluekohtaisia eroja sosiaalisen median käytössä ei ollut, mutta kaupungissa oltiin valmiimpia palkkamaan työntekijä markkinointia varten.
Tutkimustulos osoittaa, että yritykset ovat löytäneet sosiaalisen median markkinointikanavakseen, mutta siihen ei vielä luoteta. Yrittäjät haluavat selkeitä mittareita, joilla markkinoinnin onnistuminen voidaan todeta. Sisältömarkkinointi on kuitenkin kustannustehokasta ja kohdentaminen helppoa, joten jatkossakin tätä kannattaa toisella asteella opettaa. Opetuskulma kannattaa toki muuttaa enemmän tekemisestä kokonaisvaltaiseen asian ymmärtämiseen.
Tutkimuskohteena oli Varsinais-Suomen pienet ja keskisuuret yritykset. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-sovellusta käyttäen.
Tutkimusta varten lähetettiin satunnaisotantana 500 kyselyä Varsinais-Suomen pienille ja keskisuurille yrityksille sähköpostin kautta. Lisäksi kyselylinkkiä jaettiin eri sosiaalisen median kanavilla. Kyselytulosten tueksi haastateltiin lisäksi viittä varsinaissuomalaista yrittäjää teemahaastatteluissa.
Tutkimuksesta haluttiin saada tietoon käyttävätkö Varsinais-Suomen pienet ja keskisuuret yritykset sosiaalista mediaa markkinointiin ja kuinka kiinnostuneita he aiheesta ovat ja kuinka tarpeelliseksi sosiaalinen media yritysmaailmassa koetaan.
Vastauksista saatiin hyvin viitteitä siitä, että yrittäjät käyttävät sosiaalista mediaa ja tiedostavat kilpailijoiden, sekä asiakkaidensa olevan siellä, mutta markkinointiin siellä ei olla valmiita panostamaan kovinkaan paljon. Vastauksista selvisi myös, että selkeä mittarien puute vei markkinoinnin uskottavuutta sosiaalisessa mediassa.
Aluekohtaisia eroja sosiaalisen median käytössä ei ollut, mutta kaupungissa oltiin valmiimpia palkkamaan työntekijä markkinointia varten.
Tutkimustulos osoittaa, että yritykset ovat löytäneet sosiaalisen median markkinointikanavakseen, mutta siihen ei vielä luoteta. Yrittäjät haluavat selkeitä mittareita, joilla markkinoinnin onnistuminen voidaan todeta. Sisältömarkkinointi on kuitenkin kustannustehokasta ja kohdentaminen helppoa, joten jatkossakin tätä kannattaa toisella asteella opettaa. Opetuskulma kannattaa toki muuttaa enemmän tekemisestä kokonaisvaltaiseen asian ymmärtämiseen.