Modulaaristen rakennusten toteutus peliprojektiin : Scavenger Strongholdsin suunnittelu ja toteutus
Kokkonen, Leevi (2023)
Kokkonen, Leevi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284288
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pelikäyttöön valmis assettikokonaisuus, jolla voidaan luoda valmiita peliympäristöjä. Assetteihin kuuluu 3D-mallinnettuja ja teksturoituja rakennuksia ja yksityiskohtamalleja, sekä 2D-tekstuureita ja decaleita. Tutkimuskysymyksenä on: Miten hyödyntää uusia tekniikoita pelimallien tuottamisessa? Toimeksiantajana opinnäytetyössä on kajaanilainen Rust0 Games Oy.
Uusina tekniikoina workflow’ssa olivat suunnittelussa modulaarisuus ja 3D-mallien teksturoinnissa trim sheetit. Teososassa sovelsin näitä tekniikoita käytännön pelitaiteilijan työtehtävässä, ja pyrin sisällyttämään ne omaan työnkulkuuni. Tästä syntyi huomioita molempien tekniikoiden hyödyntämisestä pelitaiteilijan workflow’ssa.
Hyvin suunnitelluilla modulaarisilla palasilla voidaan luoda nopeasti varioitavia rakennuskokonaisuuksia, jotka ovat helposti uudelleenkäytettäviä. Trim sheetejä käyttäessä tekstuureja saadaan uudelleenkäytettyä useammassa pelimallissa, mutta tekstuurien suunnittelu jo työskentelyn alkuvaiheessa on tärkeämpää kuin uniikkitekstuureita käyttäessä. Molemmissa tekniikoissa suunnitteluvaihe korostuu, sillä suurien muutosten tekeminen työskentelyn myöhemmissä vaiheissa on erittäin työlästä.
Uusina tekniikoina workflow’ssa olivat suunnittelussa modulaarisuus ja 3D-mallien teksturoinnissa trim sheetit. Teososassa sovelsin näitä tekniikoita käytännön pelitaiteilijan työtehtävässä, ja pyrin sisällyttämään ne omaan työnkulkuuni. Tästä syntyi huomioita molempien tekniikoiden hyödyntämisestä pelitaiteilijan workflow’ssa.
Hyvin suunnitelluilla modulaarisilla palasilla voidaan luoda nopeasti varioitavia rakennuskokonaisuuksia, jotka ovat helposti uudelleenkäytettäviä. Trim sheetejä käyttäessä tekstuureja saadaan uudelleenkäytettyä useammassa pelimallissa, mutta tekstuurien suunnittelu jo työskentelyn alkuvaiheessa on tärkeämpää kuin uniikkitekstuureita käyttäessä. Molemmissa tekniikoissa suunnitteluvaihe korostuu, sillä suurien muutosten tekeminen työskentelyn myöhemmissä vaiheissa on erittäin työlästä.
