Työn merkityksellisyys työhyvinvoinnin lähteenä : missä tilanteissa päiväkodin johtajat kokevat työssään merkityksellisyyttä?
Kilpeläinen, Anna (2023)
Kilpeläinen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vantaan päiväkodin johtajien työhyvinvointia työn merkityksellisyyden näkökulmasta. Tutkimuksessa tutkittiin työn merkityksellisyyden ja työhyvinvoinnin yhteyttä kartoittamalla tilanteita, joissa päiväkodin johtajat kokevat työssään merkityksellisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa päiväkodin johtajien työhyvinvoinnin sekä työhyvinvoinnin johtamisen kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui terveyden edistämiseen, työhyvinvointiin ja työn merkityksellisyyteen liittyvään kirjallisuuteen ja aiemmin tehtyihin tutkimuksiin nojaten. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä Vantaan päiväkodin johtajaa syksyllä 2022. Teemahaastattelun teemat valikoituivat kerätyn teoriatiedon ja tutkimuksen tarkoituksen mukaisesti. Haastatteluista litteroitu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan päiväkodin johtajien työn merkityksellisyyden kokemus liittyi onnistumisen kokemuksiin, yhteisöllisyyteen, työntekijöiden ja asiakasperheiden elämään vaikuttamiseen ja työntekijöiden työn mahdollistamiseen. Merkityksellisyyden kokemuksen koettiin vaikuttavan johtajan omaan työhyvinvointiin, mutta myös työhyvinvoinnin johtamiseen päiväkodissa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työn merkityksellisyyteen vaikuttamalla voidaan edistää päiväkodin johtajien työhyvinvointia. Tulosten mukaan johtajan oma kokemus työnsä merkityksellisyydestä vaikuttaa myös työhyvinvoinnin johtamiseen päiväkodissa. Tämän perusteella voidaan siis todeta, että johtajan esimerkillä ja työn merkityksellisyyttä sanoittamalla voidaan vaikuttaa myös työntekijöiden työhyvinvointiin, työhön sitoutumiseen ja motivaatioon.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui terveyden edistämiseen, työhyvinvointiin ja työn merkityksellisyyteen liittyvään kirjallisuuteen ja aiemmin tehtyihin tutkimuksiin nojaten. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä Vantaan päiväkodin johtajaa syksyllä 2022. Teemahaastattelun teemat valikoituivat kerätyn teoriatiedon ja tutkimuksen tarkoituksen mukaisesti. Haastatteluista litteroitu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan päiväkodin johtajien työn merkityksellisyyden kokemus liittyi onnistumisen kokemuksiin, yhteisöllisyyteen, työntekijöiden ja asiakasperheiden elämään vaikuttamiseen ja työntekijöiden työn mahdollistamiseen. Merkityksellisyyden kokemuksen koettiin vaikuttavan johtajan omaan työhyvinvointiin, mutta myös työhyvinvoinnin johtamiseen päiväkodissa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työn merkityksellisyyteen vaikuttamalla voidaan edistää päiväkodin johtajien työhyvinvointia. Tulosten mukaan johtajan oma kokemus työnsä merkityksellisyydestä vaikuttaa myös työhyvinvoinnin johtamiseen päiväkodissa. Tämän perusteella voidaan siis todeta, että johtajan esimerkillä ja työn merkityksellisyyttä sanoittamalla voidaan vaikuttaa myös työntekijöiden työhyvinvointiin, työhön sitoutumiseen ja motivaatioon.