Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Metallföretagens marknadsföring i Österbotten

Fagerhed, Sofia (2014)

 
Avaa tiedosto
Fagerhed_Sofia.pdf (1.243Mt)
Lataukset: 


Fagerhed, Sofia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212707
Tiivistelmä
Träffade Finnmet partners under en mässa, diskuterade med dem att det skulle vara intressant att få reda på hur metallföretagen marknadsför sig. Företagen som har varit med i undersökningen är de som finns med i Finnmet portalen vilket hör till Finnmet projektet. Alla av företagen är från Österbotten och inom metallbranschen. Syfte med undersökningen är att få reda på hur metallföretagen marknadsför sig och vilka kanaler de använder och vilken nytta de har av dem. I slutet av undersökningen tas det även upp vilken nytta de haft av Finnmet projektet. I teoridelen tas det upp marknadsföring överlag och marknadsplaneringen. De olika marknadsföringssätten och marknadsföringskanalerna. Varför det är viktigt för företagen att marknadsföra sig och nå ut till deras kunder. Undersökningen är en kvantitativ undersökning. Undersökningen har gjorts i elektronisk form på båda inhemska språken och skickats ut via epost till företagen i Finnmet portalen. Den skickades ut till 160 företag varav 52 företag svarat. Resultatet av undersökningen är att företagen sätter åtminstone ner pengar på marknadsföring men de är inte aktiva inom sociala medier som blivit vanligt inom många branscher. Personlig försäljning och hemsidan var det som de anser sig ha mest nytta av.
 
I met Finnmet Partners at a trade fair and talked with them about the possibility to study how metal businesses are marketing themselves. The companies that have been involved in the study are those included in the Finnmet portal and belong to the Finnmet project. All of the companies are metal companies from Ostrobotnia. Aim of the study is to find out how the metal companies are marketing themselves and what channels they are using and what use they have of them. At the end of the questionnaire is question concerning the benefits they received from Finnmet project. In the theory part marketing and marketing planning are discussed. As well the marketing methods and different marketing channels the company can use, but also why it is important to market themselves and reach out to customers. The study is a quantitative study. The questionnaire was made in electronically form in both Finnish and Swedish and it has been sent out as email to all companies in the Finnmet portal. It has been sent to 160 companies and I received 52 answers. The result of the survey is that companies use money for marketing but they are not very active in social media. Personal selling and website are the things the company thinks they have most benefits from.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste