Elämyksen myynti ja markkinointi : case - Elämystehdas Lappari
Kaipainen, Juuso (2023)
Kaipainen, Juuso
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selventää elämyksen ja tuotteen välisiä eroja niin myynnissä kuin markkinoinnissa. Eroja pyrittiin selvittämään teoriaa hyödyntäen ja koko tietoperusta työssä käsittelee tuotteen ja elämyksen myynnillisiä ja markkinoinnillisia eroja. Työn toimeksi antoi Elämystehdas Lappari, ja työn tarkoitus oli selventää heille mitä pitää ottaa huomioon markkinoidessa elämystä, ja kuinka markkinoinnista saa tänä päivänä parhaimman mahdollisen hyödyn irti.
Teoriaa tukemaan suoritettiin myös aiheeseen liittyvä haastattelu Lapparin toimitusjohtajalle, ja pidettiin kysely heidän henkilöstöllensä, jonka aiheena oli Lapparin nykymarkkinoinnin toimintatavat ja markkinointialustat, sekä miten hyvin koko henkilöstö on perillä yrityksensä markkinoinnista. Näillä toimilla saatiin hyvin kattavasti tietoa nykyhetkestä, sekä tärkeää tietoa, jolla lähteä luomaan tulevaisuutta.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että Lapparilla osataan käyttää suosituimpia sosiaalisia medioita suomalaisten keskuudessa, ja TikTok-käyttäjä voisi olla hyvä lisä noille muille käytetyille markkinointialustoille. Tulokset osoittivat, että yrityksen markkinointi kiinnostaa, eikä sen vain anneta rullata taustalla passiivisesti. Elämystehdas Lapparissa oli jo aiemmin otettu suuri askel parempaa markkinointia kohti, ja työ tulee täydentämään heidän kasvavaa markkinointiaan ja toivottavasti pitämään sen myös oikealla kurssilla tulevat vuodet.
Työn lopputuotteeksi tein markkinointisuunnitelman Lapparille, joka pitää sisällään kolme eri sosiaalista mediaa sekä verkkosivut. Markkinointisuunnitelman pääajatus on keskittyä markkinoinnin analysoimiseen, ja kuinka parantaa markkinointia siitä analysoimalla saadulla tiedolla.
Teoriaa tukemaan suoritettiin myös aiheeseen liittyvä haastattelu Lapparin toimitusjohtajalle, ja pidettiin kysely heidän henkilöstöllensä, jonka aiheena oli Lapparin nykymarkkinoinnin toimintatavat ja markkinointialustat, sekä miten hyvin koko henkilöstö on perillä yrityksensä markkinoinnista. Näillä toimilla saatiin hyvin kattavasti tietoa nykyhetkestä, sekä tärkeää tietoa, jolla lähteä luomaan tulevaisuutta.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että Lapparilla osataan käyttää suosituimpia sosiaalisia medioita suomalaisten keskuudessa, ja TikTok-käyttäjä voisi olla hyvä lisä noille muille käytetyille markkinointialustoille. Tulokset osoittivat, että yrityksen markkinointi kiinnostaa, eikä sen vain anneta rullata taustalla passiivisesti. Elämystehdas Lapparissa oli jo aiemmin otettu suuri askel parempaa markkinointia kohti, ja työ tulee täydentämään heidän kasvavaa markkinointiaan ja toivottavasti pitämään sen myös oikealla kurssilla tulevat vuodet.
Työn lopputuotteeksi tein markkinointisuunnitelman Lapparille, joka pitää sisällään kolme eri sosiaalista mediaa sekä verkkosivut. Markkinointisuunnitelman pääajatus on keskittyä markkinoinnin analysoimiseen, ja kuinka parantaa markkinointia siitä analysoimalla saadulla tiedolla.