Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opistovuosi oppivelvollisille tanssien: opetussuunnitelman kehittäminen kansanopistojen uuteen koulutukseen

Stenroos, Johanna (2023)

Avaa tiedosto
Stenroos_Johanna.pdf (598.6Kt)
Lataukset: 


Stenroos, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304024593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tanssin suuntautumisopinnot osaksi
Etelä-Pohjanmaan Opiston Opistovuosi-koulutuksen opetussuunnitelmaa. Opistovuosi on 1.8.2021 kansanopistoissa käynnistynyt valtakunnallinen koulutus, joka syntyi oppivelvollisuuslain laajentumisen myötä. Oppivelvollinen nuori voi opiskella lukuvuoden ajan Opistovuosi-koulutuksessa, jonka tavoitteena on muun muassa valmistaa nuorta toisen asteen jatko-opintoihin sekä auttaa häntä löytämään oma polku tulevaisuuteensa. Koulutus on 53 opintopisteen laajuinen sisältäen 29 opintopisteen oppilaitoskohtaisesti suunniteltavat suuntautumisopinnot.

Kehittämistyössä laadittiin uuden Opistovuosi-koulutuksen tavoitteisiin perustuva opetussuunnitelma tanssin suuntautumisopintoihin. Tämä kirjoitettu opetussuunnitelma sisälsi viisi tanssin 6-8 opintopisteen opintokokonaisuutta, jotka koostuivat yhteensä 14:stä tanssin kurssista. Kirjoitettu opetussuunnitelma toteutettiin kokonaisuudessa koulutuksen ensimmäisenä lukuvuonna 2021-2022. Opinnäytetyössä tutkittiin myös toteutunutta opetussuunnitelmaa laadullisella tutkimuksella, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä teemahaastatteluja. Toteutuneen opetussuunnitelman tutkiminen antoi merkityksellistä tietoa erityisesti Etelä-Pohjanmaan Opistolle kirjoitetun opetussuunnitelman toimivuudesta suhteessa koulutukselle asetettuihin tavoitteisiin.

Opinnäytetyössä syntynyt kirjoitettu opetussuunnitelma onnistui saavuttamaan koulutukselle asetetut tavoitteet toteutuneen opetussuunnitelman tutkimuksen perusteella. Tulosten mukaan tanssin monipuolinen opetussuunnitelma tuki muun muassa yksilön henkilökohtaista kasvua, itsetuntemusta, tunnetaitoja ja luovuutta. Kehitetty opetussuunnitelma mahdollisti opiskelijoille myös oman kiinnostuksen kohteen löytymisen sekä valmisti ja auttoi nuoria eteenpäin kohti tanssin jatko-opintoja.
 
The aim of the thesis was to develop the orientation studies in dance as a part of the curriculum of the folk high school year for youth of compulsory education age at South Ostrobothnia Folk High School. Folk high school year for youth of compulsory education age (Opistovuosi) is a national study programme that started on August 1, 2021. It was born with the expansion of the Compulsory Education Act. A young person who is obliged to attend school can study for an academic year in Opistovuosi study programme, the aim of which is to prepare the young person for further studies at the secondary level and to help him find one's own future path in life. The programme is 53 credits, including 29 credits of specialisation studies designed for each educational institution.

In the development work, a curriculum for specialisation studies was drawn up based on the goals of the new Opistovuosi study programme. The curriculum created in this thesis contained five dance study units of 6-8 credit points, which consisted of a total of 14 dance courses. The written curriculum was implemented in its entirety in the first academic year 2021-2022. A qualitative study was carried out to research the implemented curriculum. In the study, observation and thematic interviews were used as research methods. Researching the implemented curriculum gave meaningful information about the functionality of the curriculum written for South Ostrobothnia Folk High School in relation to the goals set for the programme.

The research results showed that the written curriculum created in the thesis succeeded in achieving the goals set for the study programme. According to the results, the versatile dance curriculum supported, among other things, an individual's personal growth, self-knowledge, emotional skills and creativity. The developed curriculum enabled the students to find their own interests as well as helped and prepared young people move forward towards further studies in dance.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste