Teknisenä tukihenkilönä F-Secure:lla
Forsström, Max (2023)
Forsström, Max
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034674
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjaopinnäytetyössä tarkastellaan opiskelijan työskentelyä ja kehittymistä teknisen tukihenkilön tehtävissä suomalaisessa tietoturvayrityksessä. Seurantajakso sijoittuu 26.9.2022 – 29.11.2022 väliselle ajalle, jonka aikana opiskelija kuvailee työtehtäviään päivittäisillä raporteilla, sekä viikoittaisilla analyyseillä. Opinnäytetyö koostuu lähtötilanteen kuvauksesta, päivä- ja viikkokohtaisista raportoinneista ja analyyseistä, sekä pohdinnasta.
Opiskelija työskentelee tietoturvayrityksessä teknisen tukihenkilön tehtävissä. Työnkuvaan kuuluu kuluttajaasiakkailta saapuvien tukipyyntöjen ratkaiseminen, yleinen tietoturvaneuvonta, sekä yrityksen tuotteisiin liittyvien teknisten ongelmien selvittäminen. Työssä vaaditaan monipuolista käyttöjärjestelmäosaamista, tietoteknisiä taitoja, ymmärrystä erityyppisistä haittaohjelmista, sekä ongelmanratkaisukykyä. Työ edellyttää myös hyvää kielitaitoa, sillä yrityskieli on englanti ja yhteydenottoja tulee eri pohjoismaista. Seurantajakson päivittäisissä raporteissa opiskelija käy läpi työtehtäviään ja kohtaamiaan haasteitaan. Viikkoanalyyseissä opiskelija arvioi omaa suoriutumista ja kehittymistään, sekä paneutuu kuluneen viikon oppimiskokemuksiin pohdintaa ja lähteitä hyödyntäen.
Pohdinnassa opiskelija arvioi oman ammatillisen osaamisen kehittymistä seurantajakson aikana, sekä käy läpi tulevaisuuden kehityskohteita. Seurantajakson jälkeisessä pohdinnassa tehdyt positiiviset havainnot liittyvät erityisesti ammatti-identiteetin muodostumiseen, työn organisoinnin kehittymiseen, työskentelytapojen paranemiseen, sekä itseluottamuksen vahvistumiseen.
Opiskelija työskentelee tietoturvayrityksessä teknisen tukihenkilön tehtävissä. Työnkuvaan kuuluu kuluttajaasiakkailta saapuvien tukipyyntöjen ratkaiseminen, yleinen tietoturvaneuvonta, sekä yrityksen tuotteisiin liittyvien teknisten ongelmien selvittäminen. Työssä vaaditaan monipuolista käyttöjärjestelmäosaamista, tietoteknisiä taitoja, ymmärrystä erityyppisistä haittaohjelmista, sekä ongelmanratkaisukykyä. Työ edellyttää myös hyvää kielitaitoa, sillä yrityskieli on englanti ja yhteydenottoja tulee eri pohjoismaista. Seurantajakson päivittäisissä raporteissa opiskelija käy läpi työtehtäviään ja kohtaamiaan haasteitaan. Viikkoanalyyseissä opiskelija arvioi omaa suoriutumista ja kehittymistään, sekä paneutuu kuluneen viikon oppimiskokemuksiin pohdintaa ja lähteitä hyödyntäen.
Pohdinnassa opiskelija arvioi oman ammatillisen osaamisen kehittymistä seurantajakson aikana, sekä käy läpi tulevaisuuden kehityskohteita. Seurantajakson jälkeisessä pohdinnassa tehdyt positiiviset havainnot liittyvät erityisesti ammatti-identiteetin muodostumiseen, työn organisoinnin kehittymiseen, työskentelytapojen paranemiseen, sekä itseluottamuksen vahvistumiseen.