Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Perheväkivallalle altistuneen lapsen kohtaaminen hoitotyössä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Torvinen, Jasmin; Tuominen, Jenna (2023)

 
Avaa tiedosto
Torvinen_Jasmin_Tuominen_Jenna.pdf (808.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Torvinen, Jasmin
Tuominen, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034668
Tiivistelmä
Perheväkivallalle altistuminen on aina vahingollinen kokemus, josta nähdään aiheutuvan samankaltaisia seuraamuksia kuin lapseen kohdistuneesta suorasta väkivallasta. Väkivallan keskellä elämiseen liittyy lapsella hyvin hankalia tunteita kuten häpeää ja pelkoa, jotka voivat olla esteenä väkivallasta kertomiseen. Lapsi kohtaa valtavan tunneristiriidan, sillä perheväkivaltaan liittyy salailun kulttuuria sekä lapsen halua olla lojaali vanhempiaan kohtaan, vaikkakin lapsi voisi haluta kertoa tapahtumista keventääkseen oloaan.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin perheväkivallalle altistuneen lapsen kohtaamisesta hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tietoutta perheväkivallalle altistuneen lapsen kohtaamisen merkityksellisyydestä ja eri tekijöistä, jotka tulisi huomioida lapsen kohtaamisessa. Opinnäytetyön tekoa ohjasi tutkimuskysymys: Miten perheväkivallalle altistunut lapsi tulisi kohdata hoitotyössä? Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.

Opinnäytetyön aineisto koostui kokonaisuudessaan kolmestatoista vertaisarvioidusta tutkimuksesta ja yhdestä Pro gradu -tutkielmasta. Haku toteutettiin Cinahl, Medline, Nursing & Allied Health Database sekä Medic tietokannoista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen, minkä tuloksena muodostui kolme pääluokkaa: 1) lapsen yksilöllisyyttä arvostava kohtaaminen, 2) kohtaamista edistävien ja hankaloittavien tekijöiden tiedostaminen ja 3) vuorovaikutteinen kohtaaminen.

Tuloksista nousi esiin, että tärkeintä on ottaa huomioon lapsen yksilölliset tarpeet, olla kiinnostunut lasten ajatuksista ja mielipiteistä sekä tarkastella lapsen voimavaroja. Työntekijän tulee edetä lapsentahtisesti ilman painostamista keskusteluun. Kuunteleminen ja ymmärtäminen ovat ratkaisevan tärkeää lapsen luottamuksen saavuttamiseksi. Työntekijöiltä lapset toivoivat aikaa, kärsivällisyyttä, helposti lähestyttävyyttä sekä lapsiystävällistä lähestymistapaa. Lapsien voi olla vaikea pukea kokemuksiaan sanoiksi minkä vuoksi lapsille on hyvä tarjota erilaisia tapoja ilmaista itseään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste