Etäjohtaminen ja työhyvinvointi: case Yritys X
Mannonen, Tiia (2023)
Mannonen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034623
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritys X:n työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa etätyössä ja miten etäjohtaja on tähän vaikuttanut. Yritys X on Suomessa energia-alalla toimiva yritys.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui kolmesta pääaiheesta: etätyö, etäjohtaminen ja työhyvinvointi. Etätyössä ja etäjohtajuudessa keskityttiin niiden määrittelyyn sekä niiden tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Työhyvinvoinnin osiossa käytiin enemmän läpi työhyvinvoinnin osa-alueita ja miten etätyö ja etäjohtajuus vaikuttaa työhyvinvointiin.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus lähetettiin kahdelletoista (12) Yritys X:n työntekijälle. Kyselyssä tavoitteena oli selvittää, miten työntekijöiden työhyvinvoinnin tila on muuttunut, kun toimistolta on siirrytty etätöihin ja miten esimiehen rooli näkyy tässä.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat siitä, että esimiehen toiminta on auttanut työntekijöitä siirtymään etätyöskentelyyn. Kuitenkin etätyöoloissa työntekijät kokevat itsensä eristyneeksi työyhteisöstä. Tutkimustulokset vastasivat pitkälti tutkimusaineiston teorian näkemyksiä, ja työntekijöillä oli hyvin samanlaiset kokemukset etätyöskentelystä.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui kolmesta pääaiheesta: etätyö, etäjohtaminen ja työhyvinvointi. Etätyössä ja etäjohtajuudessa keskityttiin niiden määrittelyyn sekä niiden tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Työhyvinvoinnin osiossa käytiin enemmän läpi työhyvinvoinnin osa-alueita ja miten etätyö ja etäjohtajuus vaikuttaa työhyvinvointiin.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus lähetettiin kahdelletoista (12) Yritys X:n työntekijälle. Kyselyssä tavoitteena oli selvittää, miten työntekijöiden työhyvinvoinnin tila on muuttunut, kun toimistolta on siirrytty etätöihin ja miten esimiehen rooli näkyy tässä.
Opinnäytetyön tulokset kertoivat siitä, että esimiehen toiminta on auttanut työntekijöitä siirtymään etätyöskentelyyn. Kuitenkin etätyöoloissa työntekijät kokevat itsensä eristyneeksi työyhteisöstä. Tutkimustulokset vastasivat pitkälti tutkimusaineiston teorian näkemyksiä, ja työntekijöillä oli hyvin samanlaiset kokemukset etätyöskentelystä.