Yrityspalveluiden kehittäminen merkkiriippumattomalle autokorjaamoketjulle
Ylén, Niko (2023)
Ylén, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä esiselvitys kohdeyrityksen tulevasta palvelukonseptista yritysasiakkaille. Kohdeyritys Robert Bosch Oy ja sen Automotive Aftermarket -liiketoimintayksikkö toimii autoalan jälkimarkkinoilla myyden Boschin autovaraosia tukkureiden ja jälleenmyyjien kautta autokorjaamoille ja kuluttajille. Robert Bosch Oy vastaa myös Bosch Car Service -korjaamoketjusta Suomessa. Bosch Car Service-korjaamoketju koostuu yksityisistä autokorjaamoista, jotka ovat keskittyneet henkilö- ja pakettiautojen huoltoihin ja korjauksiin. Huolto- ja korjaustoiminnan ohella Bosch Car Service-korjaamon erityisosaamista on erityisesti vaativa vikadiagnoosi.
Työssä kuvataan Boschia yrityksenä, tutkitaan Suomen autokantaa ja sitä, miten autokannan ennustetaan kehittyvän tulevina vuosina. Lisäksi tarkastellaan asiakaskokemusta ja miten se on otettava huomioon yrityspalveluita kehitettäessä. Esiselvityksen lisäksi opinnäytetyössä luotiin toimintamalli yritysasiakashankintaa varten kohdeyrityksen tarpeet huomioiden. Toimintamallin oheen rakennettiin lisäksi Excel-taulukkopohjainen työkalu tukemaan asiakashankinnan eri vaiheita.
Työn tuloksena saatiin hyvä yleiskäsitys Suomen autokannan nykytilasta ja lähivuosien kehitysaskelista. Lisäksi luotiin onnistuneesti toimintamalli ja työkalu, joiden avulla yritysmyyntityötä tekevä myyjä pystyy tehokkaasti ja systemaattisesti tekemään asiakashankintaa ensimmäisestä asiakaskontaktista aina jälkihoitoon ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseen asti.
Työssä kuvataan Boschia yrityksenä, tutkitaan Suomen autokantaa ja sitä, miten autokannan ennustetaan kehittyvän tulevina vuosina. Lisäksi tarkastellaan asiakaskokemusta ja miten se on otettava huomioon yrityspalveluita kehitettäessä. Esiselvityksen lisäksi opinnäytetyössä luotiin toimintamalli yritysasiakashankintaa varten kohdeyrityksen tarpeet huomioiden. Toimintamallin oheen rakennettiin lisäksi Excel-taulukkopohjainen työkalu tukemaan asiakashankinnan eri vaiheita.
Työn tuloksena saatiin hyvä yleiskäsitys Suomen autokannan nykytilasta ja lähivuosien kehitysaskelista. Lisäksi luotiin onnistuneesti toimintamalli ja työkalu, joiden avulla yritysmyyntityötä tekevä myyjä pystyy tehokkaasti ja systemaattisesti tekemään asiakashankintaa ensimmäisestä asiakaskontaktista aina jälkihoitoon ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseen asti.