STS-varaston kevyen siirtovaunun suunnittelu
Soutsalmi, Matti (2023)
Soutsalmi, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044747
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli kehittää kevyille kuormille mitoitettu versio siirtovaunusta toimeksiantajan STS-varastojärjestelmään. Dieffenbacher Panelboard Finland Oy pyrki lisäämään STS-järjestelmäänsä vaunun, joka soveltuisi lastulevytuotantolaitosten varastoihin aluslevypinojen kuljetukseen.
Työssä käsitellään lähtökohtien selventämisen jälkeen teoriaa, jonka pohjalta siirtovaunun osat ja komponentit voitiin mitoittaa. Teoreettisessa osuudessa selvitetään kiskopyörien, laakereiden, ruuvitunkkien ja oikosulkumoottoreiden mitoitusta sekä esitellään lujuuslaskelmien ja 3D-mallinnuksen perusteita.
Käytännön toimenpiteitä kuvaamalla annetaan lukijalle käsitys siitä, miten siirtovaunun suunnitteluprosessi tapahtui. Komponenttien valinnan jälkeen vaunun rakennetta tarkasteltiin ja muutoksia tehtiin sekä pienempien komponenttien että pienentyneen kuorman johdosta. Työssä kuvataan myös 3D-mallinnuksen kulkua käytännössä.
Insinöörityön tuloksena saatiin 3D-malli ja piirustukset kevyille kuormille tarkoitetusta STS-siirtovaunusta. Toimeksiantaja sai lastulevyjen siirtovaunua edullisemman laitteen aluslevyjen kuljetukseen, mikä tekee koko varastojärjestelmän hinnasta entistä kilpailukykyisemmän.
Työssä käsitellään lähtökohtien selventämisen jälkeen teoriaa, jonka pohjalta siirtovaunun osat ja komponentit voitiin mitoittaa. Teoreettisessa osuudessa selvitetään kiskopyörien, laakereiden, ruuvitunkkien ja oikosulkumoottoreiden mitoitusta sekä esitellään lujuuslaskelmien ja 3D-mallinnuksen perusteita.
Käytännön toimenpiteitä kuvaamalla annetaan lukijalle käsitys siitä, miten siirtovaunun suunnitteluprosessi tapahtui. Komponenttien valinnan jälkeen vaunun rakennetta tarkasteltiin ja muutoksia tehtiin sekä pienempien komponenttien että pienentyneen kuorman johdosta. Työssä kuvataan myös 3D-mallinnuksen kulkua käytännössä.
Insinöörityön tuloksena saatiin 3D-malli ja piirustukset kevyille kuormille tarkoitetusta STS-siirtovaunusta. Toimeksiantaja sai lastulevyjen siirtovaunua edullisemman laitteen aluslevyjen kuljetukseen, mikä tekee koko varastojärjestelmän hinnasta entistä kilpailukykyisemmän.