Toiminnanohjausjärjestelmän ulkopuolinen tieto ja sen käyttö: työntekijän tuottaman luokittelemattoman tiedon tallennus sekä jakaminen - Case: Saariselän Keskusvaraamo
Saniola, Nina (2019)
Saniola, Nina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304064873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli saada toiminnanohjausjärjestelmän ulkopuolinen luokittelematon tieto osaksi Saariselän Keskusvaraamon tietopääomaa. Kvalitatiivisen case-tutkimuksen tietoperustan tärkeimmät lähteet, tutkimukset ja artikkelit löytyivät internetin avulla. Aineistot on kerätty case-yrityksestä empirian ja testauksen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada työntekijöiden tuottaman tiedon hallinnoinnin prosessit kustannustehokkaana osaksi liiketoimintaa.
Aineistoja ja tiedon hallinnan vaatimuksia analysoidessa vaihtoehdoksi rajautui Microsoft O365-pilvipalvelu sovelluskombinaatiolla Office, OneDrive, SharePoint, Teams ja OneNote. Tiedon tallennuksen ja jakamisen edellytykseksi muodostui toimiva kategorisointi, joka on käytettävissä kaikissa yrityksen käyttöönottamissa sovelluksissa. Luokittelun lisäksi avainsanojen käyttö, erityisesti kirjoitetuissa keskusteluissa ja pikaviesteissä, on oleellista tiedon jälkikäteen löytymiselle ja jatkokäytölle. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, case-yrityksen lisäksi, samankaltaiset vaatimukset omaavien organisaatioiden parissa.
O365-pilvipalvelu vastasi case-yrityksen vaatimuksiin kaikilta osin. Monikäyttöinen Teams-sovellus mahdollisti sekä keskustelun että tiedon ja tiedostojen käytön samassa synkronoituvassa näkymässä. Teknisten ominaisuuksien toimivuus ei riitä uudistusten toteutumisessa. Työtekijöiden tulee omaksua uudenlainen tapa tiedon tallentamisessa ja jakamisessa.
Aineistoja ja tiedon hallinnan vaatimuksia analysoidessa vaihtoehdoksi rajautui Microsoft O365-pilvipalvelu sovelluskombinaatiolla Office, OneDrive, SharePoint, Teams ja OneNote. Tiedon tallennuksen ja jakamisen edellytykseksi muodostui toimiva kategorisointi, joka on käytettävissä kaikissa yrityksen käyttöönottamissa sovelluksissa. Luokittelun lisäksi avainsanojen käyttö, erityisesti kirjoitetuissa keskusteluissa ja pikaviesteissä, on oleellista tiedon jälkikäteen löytymiselle ja jatkokäytölle. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, case-yrityksen lisäksi, samankaltaiset vaatimukset omaavien organisaatioiden parissa.
O365-pilvipalvelu vastasi case-yrityksen vaatimuksiin kaikilta osin. Monikäyttöinen Teams-sovellus mahdollisti sekä keskustelun että tiedon ja tiedostojen käytön samassa synkronoituvassa näkymässä. Teknisten ominaisuuksien toimivuus ei riitä uudistusten toteutumisessa. Työtekijöiden tulee omaksua uudenlainen tapa tiedon tallentamisessa ja jakamisessa.