Turvan tunteen merkitys varhaisiän musiikkikasvatuksessa : polyvagaalisesti informoitu musiikkikasvattaja.
Ilvonen, Titta-Maria (2023)
Ilvonen, Titta-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304104974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304104974
Tiivistelmä
Tässä tutkivassa kirjallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan turvallisuuden tunteen merkitystä varhaisen musiikkisuhteen luomisessa. Turvallisuuden tunnetta tarkastellaan polyvagaalisen teorian viitekehyksestä.
Polyvagaalinen teoria on psykologi, neurotieteilijä Porgesin esittämä esittämä neurofysiologinen malli turvallisuudesta, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisestä. Teorian korostama turvallisuuden tunne perustuu välittömiin kehollisiin reaktioihin, eikä siten pelkästään ole kulttuurimme voimakkaasti korostavan ajattelun ja järkeilyn avulla säädeltävissä.
Teorian sovellettavuutta varhaisiän musiikkikasvattajan työhön havainnoitiin varhaisiän musiikkituokion aikana muodostuvassa vuorovaikutuksessa. Polyvagaalisesti tietoinen musiikkipedagogi tiedostaa oman hermostonsa tilan, jonka jälkeen myös lapsen käyttäytymisen taustalla vaikuttavia fysiologisia tekijöitä on helpompi nähdä. Ymmärryksen myötä pedagogilla on enemmän keinoja toimintansa muuttamiseksi varmistaakseen riittävän turvallisuuden tunteen kokemuksen myös musiikkituokion aikana. Turvallisuuden tunteen kokemus vahvistaa näin hyvää varhaista musiikkisuhdetta.
Polyvagaalinen teoria on psykologi, neurotieteilijä Porgesin esittämä esittämä neurofysiologinen malli turvallisuudesta, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisestä. Teorian korostama turvallisuuden tunne perustuu välittömiin kehollisiin reaktioihin, eikä siten pelkästään ole kulttuurimme voimakkaasti korostavan ajattelun ja järkeilyn avulla säädeltävissä.
Teorian sovellettavuutta varhaisiän musiikkikasvattajan työhön havainnoitiin varhaisiän musiikkituokion aikana muodostuvassa vuorovaikutuksessa. Polyvagaalisesti tietoinen musiikkipedagogi tiedostaa oman hermostonsa tilan, jonka jälkeen myös lapsen käyttäytymisen taustalla vaikuttavia fysiologisia tekijöitä on helpompi nähdä. Ymmärryksen myötä pedagogilla on enemmän keinoja toimintansa muuttamiseksi varmistaakseen riittävän turvallisuuden tunteen kokemuksen myös musiikkituokion aikana. Turvallisuuden tunteen kokemus vahvistaa näin hyvää varhaista musiikkisuhdetta.