Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opiskelukykyä edistämässä : ehdotus toimintaterapeutin työstä tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa Stadin ammatti- ja aikuisopistossa

Väyrynen, Maija (2023)

 
Avaa tiedosto
Vayrynen_Maija.pdf (660.3Kt)
Lataukset: 


Väyrynen, Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115058
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin opetus- ja ohjaustyön ammattilaisten kokemuksia toimintaterapeuttien työstä nivelvaiheen opiskelijoiden tueksi. Yhden lukuvuoden kestäneen kokeilun ajaksi Stadin Ammatti- ja aikuisopistoon (Stadin AO) palkattiin kaksi toimintaterapeuttia valmentaviksi opettajiksi työskentelemään opiskeluhuollon ja oppimisen tuen rinnalle. Kokeilun taustalla on opetustyössä havaittuja ongelmia, joiden vuoksi opiskelu ja toiselle asteelle siirtyminen menestyksekkäästi on osalle nuorista nivelvaiheen opiskelijoista vaikeaa. Ongelmien taustalla on yksilöön ja ympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka ovat ilmiöinä tunnistettu sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

Opiskeluun osallistuminen on velvollisuus ja oikeus sekä toimintana merkityksellistä nuoruusikäisille. Toisen asteen koulutus nähdään nykyaikana välttämättömänä työllistymisen ja yhteiskuntaan osallistumisen kannalta. Nivelvaihetta perusopetuksen ja toisen asteen välillä on kehitetty ohjausta parantamalla. Nivelvaiheen koulutusuudistus tuotti uuden Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) joka pyrkii osaltaan vastaamaan niiden nuorten tarpeisiin, joilla ei ole riittäviä taitoja tai tietoja toisen asteen opintoihin.

Opiskelijoiden opiskelukykyä tuetaan opiskeluhuollon palveluilla ja oppisen vaikeuksiin saa apua erityisopettajalta. Osa opiskelijoista on silti syrjäytymisvaarassa, koska oppilaitoksen antama tuki ei riitä ja kuntoutuspalvelut ovat erillään opiskeluarjesta. Nuorten opiskelu- ja toimintakykyä tulisi tukea monialaisesti niissä ympäristöissä missä he toimivat. Oppilaitoksissa Suomessa ei hyödynnetä toimintaterapeuttien osaamista opiskelijoiden toimintakyvyn edistämiseksi. Toimintaterapeuttien ammattitaitoa on tunnistaa ja poistaa ympäristön esteitä, jotta osallistuminen merkityksellisiin toimintoihin onnistuu.

Opetus- ja ohjaustyön ammattilaisten kokemuksia kartoitettiin haastatteluilla. Kokemukset toimintaterapeuttien työstä olivat myönteisiä. Opiskelijoiden ongelmat tunnistetaan monimuotoisiksi, ja niiden ratkaisemiseksi tehdään jo paljon työtä. Toimintaterapeuttien näkökulmaa ja ratkaisuja opiskelijoiden koulunkäynnin haasteisiin pidettiin tarpeisiin sopivina. Toimintaterapeuttien ammatillinen osaaminen tunnistettiin erilaiseksi omasta osaamisesta ja sitä pidettiin myös omaa työskentelyä tukevana.

Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa ehdotus toimintaterapeutin roolista ja työn sisällöstä TUVA- koulutukseen Stadin Ammatti- ja aikuisopistossa. Ehdotuksen laatimisessa hyödynnettiin haastattelujen tuloksia, kokeilun aikana kertynyttä tietoa sekä kirjallisuutta. Ehdotuksessa painottuu toimintaterapian mahdollisuudet nuorille, oppivelvollisuusikäisille opiskelijoille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste