Lentävien saarien proseduraalinen generointi
Haukkala, Miika (2023)
Haukkala, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125121
Tiivistelmä
Insinöörityössä pyrittiin proseduraalisella generoinnilla luomaan pelisovelluksiin käyttökelpoisia lentäviä saaria. Työ toteutettiin Unity-pelimoottorilla.
Työn aikana onnistuttiin luomaan lentäviä saaria kahdella eri toteutustavalla vaiheittain. Ensimmäisessä tavassa lentävä saari luotiin yhdistämällä kaksi samankaltaista korkeuskartasta luotua tahkoverkkoa. Toisessa toteutustavassa muodostettiin vokselien määrittämästä analyyttisesta volyymistä tahkoverkkoja marssikuutioalgoritmilla ruudukkoon.
Insinöörityön lopputuloksena syntyneiden toteutuksien perusteella voidaan arvioida eri lähestymistapojen vahvuuksia ja heikkouksia lentävien saarien proseduraalisessa generoinnissa. Tämän lisäksi voidaan insinöörityön pohjalta todeta laadukkaiden proseduraalisien algoritmien luomisen vaativan aikaa ja asiantuntemusta.
Työn aikana onnistuttiin luomaan lentäviä saaria kahdella eri toteutustavalla vaiheittain. Ensimmäisessä tavassa lentävä saari luotiin yhdistämällä kaksi samankaltaista korkeuskartasta luotua tahkoverkkoa. Toisessa toteutustavassa muodostettiin vokselien määrittämästä analyyttisesta volyymistä tahkoverkkoja marssikuutioalgoritmilla ruudukkoon.
Insinöörityön lopputuloksena syntyneiden toteutuksien perusteella voidaan arvioida eri lähestymistapojen vahvuuksia ja heikkouksia lentävien saarien proseduraalisessa generoinnissa. Tämän lisäksi voidaan insinöörityön pohjalta todeta laadukkaiden proseduraalisien algoritmien luomisen vaativan aikaa ja asiantuntemusta.
