Tilapäistä suojelua saavien ukrainalaisten asiakaskokemus Vaasan vastaanottokeskuksessa.
Palo, Anni; Mäkelä, Mia (2023)
Palo, Anni
Mäkelä, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tilapäistä suojelua saavien kokemuksia Vaasan vastaanottokeskuksessa. Tavoitteena oli selvittää, miten tilapäistä suojelua saavat henkilöt on tavoitettu ja, mistä he kokevat saavansa tarvitsemaansa tietoa. Lisäksi kysyttiin, miten annetun tiedon jakamisessa on onnistuttu vastaanottokeskuksen toimesta. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin tilastollisesti kuvaavaa analyysia käyttämällä.
Teoreettista viitekehystä tutkimuksessa rakennettiin avaamalla sosiaalipsykologisia käsitteitä asiakasymmärryksestä ja - kokemuksesta. Viitekehyksessä käsitellään myös tilapäisen suojelun erityisyyttä verrattuna turvapaikan hakemiseen sekä muita aihetta lähellä olevia käsitteitä.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että asiakaskokemuksessa on nähtävissä merkittävää parantumista seurantajakson aikana. Tulokset osoittivat selkeää nousua jokaisella kyselyssä selvitetyllä osa-alueella. Tämän perusteella voidaan todeta, että koko yleinen toiminta on kohentunut huomattavasti vuoden 2022 aikana. Tuloksista ilmeni myös, ettei kaikkia informaation jakamiseen käytettäviä metodeja, kuten yhteisiä infotilaisuuksia, koettu niin hyödyllisinä kuin on oletettu.
Teoreettista viitekehystä tutkimuksessa rakennettiin avaamalla sosiaalipsykologisia käsitteitä asiakasymmärryksestä ja - kokemuksesta. Viitekehyksessä käsitellään myös tilapäisen suojelun erityisyyttä verrattuna turvapaikan hakemiseen sekä muita aihetta lähellä olevia käsitteitä.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että asiakaskokemuksessa on nähtävissä merkittävää parantumista seurantajakson aikana. Tulokset osoittivat selkeää nousua jokaisella kyselyssä selvitetyllä osa-alueella. Tämän perusteella voidaan todeta, että koko yleinen toiminta on kohentunut huomattavasti vuoden 2022 aikana. Tuloksista ilmeni myös, ettei kaikkia informaation jakamiseen käytettäviä metodeja, kuten yhteisiä infotilaisuuksia, koettu niin hyödyllisinä kuin on oletettu.