Asiakaskokemuksia etänä annettavista mielenterveyspalveluista
Rantanen, Mia (2023)
Rantanen, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa eräälle eteläsuomalaiselle kunnalle tietoa siitä, miten asiakkaat ovat kokeneet psykiatristen sairaanhoitajien etävastaanotot ja millaisia toiminnan kehittämiseen liittyviä ajatuksia heillä oli. Tarkoituksena oli selvittää perusterveydenhuollon mielenterveyspalveluita käyttävien asiakkaiden kokemuksia etävastaanotoista ja kartoittaa asiakkaiden ajatuksia toiminnan kehittämistarpeista. Opinnäytetyö tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla, joihin vastasi yhteensä 12 asiakasta. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan etävastaanotot sopivat hyvin mielenterveysongelmien hoitamiseen. Asiakkaat kokivat osallistumisen etävastaanotoille helpoiksi ja he olivat tyytyväisiä mahdollisuuteen valita joko etä- tai lähivastaanotto. Mahdollisuus tavata tuttua hoitajaa ensin lähivastaanotolla mainittiin tärkeänä asiana. Positiivisena asiana tuotiin esiin helppo osallistuminen kotoa käsin, ilman matkustamista ja siihen liittyvää ajan ja rahan käyttöä. Videoyhteyttä pidettiin toisaalta parempana, kun taas osa asiakkaista piti puhelinkontaktia parempana. Tulokset antavat positiivisen kuvan etävastaanottojen käyttämisestä ja kehittämismahdollisuuksista mielenterveyden vastaanottotoiminnassa. Vastauksista nousi esiin huoli psykiatrisen avun saatavuudesta tarpeeksi varhaisessa vaiheessa. Asiakkaat toivoivat joustavuutta vastaanottoaikoihin, mahdollisuutta asioida myös iltaisin sekä valinnan mahdollisuutta etä- ja lähivastaanottoon.
Saadut tulokset olivat samansuuntaisia muiden aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa, ja niitä on mahdollista hyödyntää yksilöllisessä palveluntarpeen arvioinnissa, jossa asiakkaiden kokemukset ovat osana palveluiden kehittämistä.
Tulosten mukaan etävastaanotot sopivat hyvin mielenterveysongelmien hoitamiseen. Asiakkaat kokivat osallistumisen etävastaanotoille helpoiksi ja he olivat tyytyväisiä mahdollisuuteen valita joko etä- tai lähivastaanotto. Mahdollisuus tavata tuttua hoitajaa ensin lähivastaanotolla mainittiin tärkeänä asiana. Positiivisena asiana tuotiin esiin helppo osallistuminen kotoa käsin, ilman matkustamista ja siihen liittyvää ajan ja rahan käyttöä. Videoyhteyttä pidettiin toisaalta parempana, kun taas osa asiakkaista piti puhelinkontaktia parempana. Tulokset antavat positiivisen kuvan etävastaanottojen käyttämisestä ja kehittämismahdollisuuksista mielenterveyden vastaanottotoiminnassa. Vastauksista nousi esiin huoli psykiatrisen avun saatavuudesta tarpeeksi varhaisessa vaiheessa. Asiakkaat toivoivat joustavuutta vastaanottoaikoihin, mahdollisuutta asioida myös iltaisin sekä valinnan mahdollisuutta etä- ja lähivastaanottoon.
Saadut tulokset olivat samansuuntaisia muiden aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa, ja niitä on mahdollista hyödyntää yksilöllisessä palveluntarpeen arvioinnissa, jossa asiakkaiden kokemukset ovat osana palveluiden kehittämistä.