Implementation of an Internal Order Management System
Koivisto, Elma (2023)
Koivisto, Elma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia ja ottaa käyttöön uusi sisäinen tilaustenhallintajärjestelmä (OMS) case-yritykselle. Tarkoituksena oli löytää yrityksen toimintaan parhaiten soveltuva OMS ja ottaa se käyttöönonnistuneesti. Tavoitteena oli tehostaa yrityksen operatiivista työtä ja tilausten käsittelyä.
Tilaustenhallintaprosessin nykytila analysoitiin ennen OMS:n käyttöönottoa varten. Operatiivisen työn haasteet tunnistettiin ja niihin puututtiin ennen käyttöönottoa. Projektin tueksi luotiin käsitteellinen viitekehys uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyvistä parhaista käytännöistä. Uuden OMS:n käyttöönoton keskeisiä tekijöitä sekä OMS-arviointia ja prosessien optimointia tutkittiin.
Prosessin optimointiehdotus ja uusi OMS esitettiin ja uusi järjestelmä otettiin käyttöön. Hankkeen tuloksia analysoitiin käyttöönoton jälkeen tarkastelemalla työntekijöiden kokemuksia, sekä sen vaikutuksia mittareihin ja operatiivisiin toimintoihin. Lisäksi esitettiin tulevaisuuden suunnitelma yhtiön operatiivisten toimintojen kehittämiselle.
Projektin hyödyt yritykselle olivat uusi sisäinen tilaustenhallintajärjestelmä, sekä virtaviivaisempi prosessi tilausten hallinnalle. Uusi OMS säästää aikaa tilausten käsittelyssä, ja tekee tilausten statuksien seurannasta helpompaa. Lisäksi uusi järjestelmä mahdollistaa datankeruun ja skaalautuvuuden.
Tilaustenhallintaprosessin nykytila analysoitiin ennen OMS:n käyttöönottoa varten. Operatiivisen työn haasteet tunnistettiin ja niihin puututtiin ennen käyttöönottoa. Projektin tueksi luotiin käsitteellinen viitekehys uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyvistä parhaista käytännöistä. Uuden OMS:n käyttöönoton keskeisiä tekijöitä sekä OMS-arviointia ja prosessien optimointia tutkittiin.
Prosessin optimointiehdotus ja uusi OMS esitettiin ja uusi järjestelmä otettiin käyttöön. Hankkeen tuloksia analysoitiin käyttöönoton jälkeen tarkastelemalla työntekijöiden kokemuksia, sekä sen vaikutuksia mittareihin ja operatiivisiin toimintoihin. Lisäksi esitettiin tulevaisuuden suunnitelma yhtiön operatiivisten toimintojen kehittämiselle.
Projektin hyödyt yritykselle olivat uusi sisäinen tilaustenhallintajärjestelmä, sekä virtaviivaisempi prosessi tilausten hallinnalle. Uusi OMS säästää aikaa tilausten käsittelyssä, ja tekee tilausten statuksien seurannasta helpompaa. Lisäksi uusi järjestelmä mahdollistaa datankeruun ja skaalautuvuuden.