Kerro, näytä ja opeta minulle
Rantala, Ville (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa työmenetelmä sijaishuollon arkeen. Opinnäytetyö oli kehittämistyö. Työn tarkoituksena oli luoda konkreettinen tehtävävihko sijaishuoltopaikan lapsille. Tavoitteena oli saavuttaa yhteisiä oivalluksia, kokemuksia sekä havaintoja. Tehtävävihko edistää lasten, huoltajien sekä sijaishuoltoyksikössä työskentelevien ammattilaisten välistä vuorovaikutusta. Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Willa Kaarina Oy.
Opinnäytetyön ja tehtävävihon nimeksi muodostui Kerro, näytä ja opeta minulle. Tehtävävihko on 20 sivun kokonaisuus sisältäen seitsemän päätehtävää sekä erilaisia pienempiä lisätehtäviä ja tietoiskuja luontoon liittyen. Tehtävävihko on suunniteltu alle 12-vuotiaille. Tämä ei tarkoita sitä, että teini-ikäiset tai nuoremmat lapset eivät voisi käyttää vihkoa. Tehtävävihon soveltumisen lapsille voi nähdä vihon tehtävissä, visuaalisuudessa, tekstityksissä ja kuvissa. Tehtävissä on huomioitu sijoitettujen lapsien toiveita, esimerkiksi tulentekeminen tai linnunpöntön rakentaminen.
Opinnäytetyön viitekehys koostui luontoavusteisuudesta ja osallisuudesta. Opinnäytetyöni on kehitetty Jämsän ja Mannisen tuotekehitysprosessin vaiheiden eli kehittämistarpeen tai ongelman tunnistamisen, ideointivaiheen, tuotteen luonnostelun, tuotteen kehittämisen ja tuotteen viimeistelyn mukaisesti. Tehtävävihkoa ideoin täysin itsenäisesti toimeksiantajan arvoja ja periaatteita kunnioittaen. Opinnäytetyötä on rajattu siten, ettei siinä tutkittu opinnäytetyön vaikuttavuutta. Opinnäytetyön hyöty näyttäytyy ajan myötä sijaishuollon arjessa.
Idea tehtävävihkoon muodostui siten, että toivoin opinnäytetyöksi mahdollisimman mielenkiintoisen aiheen itselleni. Aihetta pohtiessani ja toimeksiantajan kanssa keskustellessamme totesimme tuotteen tarpeelliseksi, sillä sijoitetuilla lapsilla voi olla hyvin vääristynyt mielikuva luonnon merkityksestä heidän päivittäisessä elämässänsä.
Opinnäytetyön ja tehtävävihon nimeksi muodostui Kerro, näytä ja opeta minulle. Tehtävävihko on 20 sivun kokonaisuus sisältäen seitsemän päätehtävää sekä erilaisia pienempiä lisätehtäviä ja tietoiskuja luontoon liittyen. Tehtävävihko on suunniteltu alle 12-vuotiaille. Tämä ei tarkoita sitä, että teini-ikäiset tai nuoremmat lapset eivät voisi käyttää vihkoa. Tehtävävihon soveltumisen lapsille voi nähdä vihon tehtävissä, visuaalisuudessa, tekstityksissä ja kuvissa. Tehtävissä on huomioitu sijoitettujen lapsien toiveita, esimerkiksi tulentekeminen tai linnunpöntön rakentaminen.
Opinnäytetyön viitekehys koostui luontoavusteisuudesta ja osallisuudesta. Opinnäytetyöni on kehitetty Jämsän ja Mannisen tuotekehitysprosessin vaiheiden eli kehittämistarpeen tai ongelman tunnistamisen, ideointivaiheen, tuotteen luonnostelun, tuotteen kehittämisen ja tuotteen viimeistelyn mukaisesti. Tehtävävihkoa ideoin täysin itsenäisesti toimeksiantajan arvoja ja periaatteita kunnioittaen. Opinnäytetyötä on rajattu siten, ettei siinä tutkittu opinnäytetyön vaikuttavuutta. Opinnäytetyön hyöty näyttäytyy ajan myötä sijaishuollon arjessa.
Idea tehtävävihkoon muodostui siten, että toivoin opinnäytetyöksi mahdollisimman mielenkiintoisen aiheen itselleni. Aihetta pohtiessani ja toimeksiantajan kanssa keskustellessamme totesimme tuotteen tarpeelliseksi, sillä sijoitetuilla lapsilla voi olla hyvin vääristynyt mielikuva luonnon merkityksestä heidän päivittäisessä elämässänsä.
