Osallistavan taiteen kokeilu varhaiskasvatuspalveluissa
Sjöblom, Taru (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304155331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304155331
Tiivistelmä
Varhaisella tuella tarkoitetaan ennaltaehkäisevää, oikea-aikaista, riittävää ja tarpeen mukaista tukea, joka tukee lasten kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista sekä edistää lasten hyvinvointia. Varhaiskasvatuspalveluiden oppimisympäristöjen tulee vastata lasten ikä- ja kehitystarpeisiin sekä edistää lasten oppimista. Kehittämistyön tavoitteena oli toteuttaa laadukasta, inklusiivista pedagogiikkaa sekä vahvistaa varhaiskasvatuksessa tarjottavaa varhaista tukea fyysisen leikkiympäristön kehittämisen kautta.
Kehittämistyö toteutettiin kunnallisessa varhaiskasvatuksessa, kolmessa varhaiskasvatusyksikössä, 1–7-vuotiaiden lapsiryhmissä. Kuvaan raportissa kehittämistyötä neljän casen kautta. Raportin teoriaosuudessa käsitellään oppimisympäristöä, leikkipedagogiikkaa, osallisuutta sekä taidelähtöisiä menetelmiä. Jotka toimivat laadun kehittämisen ja ennalta ehkäisevän työotteen toteuttamisen teoreettisina lähtökohtina.
Varhaisen tuen näkökulmasta leikkiympäristöjen kehittämisen kautta voitiin toteuttaa ennaltaehkäisevää lasten tarpeista lähtevää, lasten kasvua, oppimista ja kehitystä sekä hyvinvointia monipuolisesti tukevaa laadukasta varhaiskasvatusta. Lasten mielenkiinnonkohteiden huomioiminen mahdollisti lasten osallisuuden ja motivoitumisen leikkiympäristöjen kehittämiseen, leikkiin sekä oppimiseen. Kehittämistyön pedagogiset valinnat tukivat lapsen varhaisen tuen toteutumista leikin kautta.
Lapsilähtöinen, osallistava toiminta tuki lasten yksilöllistä oppimista sekä mahdollisti aktiivisen toimijuuden vahvistaen lasten osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Taidelähtöisten menetelmien avulla voitiin toteuttaa monipuolisesti laaja-alaisen osaamisen sekä oppimisen alueiden kokonaisuuksia. Lisäksi ne tukivat lasten psykofyysissosiaalista kehitystä. Kehittämistyön kokonaisuus toimi peruspalveluiden laadun kehittämisessä sekä tuki varhaisen tuen ja ennalta ehkäisevän työn toteutumista varhaiskasvatuspalveluissa.
Varhaisen tuen työmenetelmiä tulisi tulevaisuudessa hyödyntää ja kehittää monipuolisesti lapsi- ja perhepalveluissa. Varhaiskasvatuspalveluissa tulisi hyödyntää varhaisen tuen asiantuntijan erikoisasiantuntijuutta varhaiskasvatuksen kehittämis- ja johtamistyössä. Mielenkiintoinen jatkotutkimus olisi miten taidelähtöisten menetelmien avulla voitaisiin tukea vanhemmuutta tai koululaisten ryhmäytymistä. Early support refers to preventive, timely and necessary support that supports children's overall growth, development and learning and promotes children's well-being. The learning environments of early child-hood education services must meet the age and developmental needs of children and promote children's learning. The goal of the development work was to implement high-quality, inclusive pedagogy and to strengthen early support through the development of a physical play environment.
The development work was carried out in municipal early childhood education, in groups of children aged 1–7. The development work is introduced through four cases. The theoretical part discusses the learning environment, play pedagogy, participation and art-based methods as elements to raise quality of early childhood education activities and to implement preventive early support activities.
Through the development of play environments, it was possible to promote high-quality early childhood education that is based on children's needs and that supports children's growth, learning, development and well-being in a variety of ways. Child-oriented, participatory activities supported children's individual learning and enabled their active participation, by strengthening children's experiences of inclusion and community. This development work improved the quality of basic services and promoted early support and preventive work in early childhood education services.
In the future, the work methods of early support should be utilized and developed versatilely in child and family services. Early childhood education services should make use of the special expertise of an early support expert in the development and management of early childhood education. An interesting follow-up study would be how art-based methods could be used to support parenting or grouping of schoolchildren.
Kehittämistyö toteutettiin kunnallisessa varhaiskasvatuksessa, kolmessa varhaiskasvatusyksikössä, 1–7-vuotiaiden lapsiryhmissä. Kuvaan raportissa kehittämistyötä neljän casen kautta. Raportin teoriaosuudessa käsitellään oppimisympäristöä, leikkipedagogiikkaa, osallisuutta sekä taidelähtöisiä menetelmiä. Jotka toimivat laadun kehittämisen ja ennalta ehkäisevän työotteen toteuttamisen teoreettisina lähtökohtina.
Varhaisen tuen näkökulmasta leikkiympäristöjen kehittämisen kautta voitiin toteuttaa ennaltaehkäisevää lasten tarpeista lähtevää, lasten kasvua, oppimista ja kehitystä sekä hyvinvointia monipuolisesti tukevaa laadukasta varhaiskasvatusta. Lasten mielenkiinnonkohteiden huomioiminen mahdollisti lasten osallisuuden ja motivoitumisen leikkiympäristöjen kehittämiseen, leikkiin sekä oppimiseen. Kehittämistyön pedagogiset valinnat tukivat lapsen varhaisen tuen toteutumista leikin kautta.
Lapsilähtöinen, osallistava toiminta tuki lasten yksilöllistä oppimista sekä mahdollisti aktiivisen toimijuuden vahvistaen lasten osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Taidelähtöisten menetelmien avulla voitiin toteuttaa monipuolisesti laaja-alaisen osaamisen sekä oppimisen alueiden kokonaisuuksia. Lisäksi ne tukivat lasten psykofyysissosiaalista kehitystä. Kehittämistyön kokonaisuus toimi peruspalveluiden laadun kehittämisessä sekä tuki varhaisen tuen ja ennalta ehkäisevän työn toteutumista varhaiskasvatuspalveluissa.
Varhaisen tuen työmenetelmiä tulisi tulevaisuudessa hyödyntää ja kehittää monipuolisesti lapsi- ja perhepalveluissa. Varhaiskasvatuspalveluissa tulisi hyödyntää varhaisen tuen asiantuntijan erikoisasiantuntijuutta varhaiskasvatuksen kehittämis- ja johtamistyössä. Mielenkiintoinen jatkotutkimus olisi miten taidelähtöisten menetelmien avulla voitaisiin tukea vanhemmuutta tai koululaisten ryhmäytymistä.
The development work was carried out in municipal early childhood education, in groups of children aged 1–7. The development work is introduced through four cases. The theoretical part discusses the learning environment, play pedagogy, participation and art-based methods as elements to raise quality of early childhood education activities and to implement preventive early support activities.
Through the development of play environments, it was possible to promote high-quality early childhood education that is based on children's needs and that supports children's growth, learning, development and well-being in a variety of ways. Child-oriented, participatory activities supported children's individual learning and enabled their active participation, by strengthening children's experiences of inclusion and community. This development work improved the quality of basic services and promoted early support and preventive work in early childhood education services.
In the future, the work methods of early support should be utilized and developed versatilely in child and family services. Early childhood education services should make use of the special expertise of an early support expert in the development and management of early childhood education. An interesting follow-up study would be how art-based methods could be used to support parenting or grouping of schoolchildren.