Visualisointikuvat arkkitehtitoimiston somemarkkinoinnissa
Tomperi, Pauliina (2023)
Tomperi, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145322
Tiivistelmä
Visualisointikuvat herättävät suunnitelmat eloon, ja niiden avulla on mahdollista havainnollistaa nopeasti monimutkaisiakin suunnitelmia. Havainnekuvat toimivat arkkitehtuurin markkinoinnissa tärkeässä osassa, sillä jo yhdelläkin kuvalla on mahdollista antaa paljon tietoa, ja saada suunnitelmat helposti ymmärrettäväksi jokaiselle. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli perehtyä, kuinka visualisointikuvia voidaan käyttää arkkitehtitoimiston sosiaalisen median markkinoinnissa. Tämän vuoksi selvitettiin ensin minkälaista sisältöä arkkitehtitoimistot someen jakavat sekä tutustuttiin Facebookin, Instagramin ja Pinterestin ominaisuuksiin erityisesti kuvien jakamisen osalta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös visualisointikuvien merkitystä yleisesti sekä eri visualisointityylejä.
Opinnäytetyötä varten suunniteltiin pientalo käyttäen Vertex BD -ohjelmaa ja lisäksi tehtiin somemarkkinointiin sopivat havainnekuvat Lumion-visualisointiohjelmalla. Visualisointikuvia tehdessä hyödynnettiin tutkittuja visuaalisia keinoja ja tapoja sommitella kuvia. Sosiaaliseen mediaan jaetun sisällön tarkastelua varten valittiin satunnaisesti kymmenen Oulun seudulla toimivaa arkkitehtitoimistoa ja tutkittiin, löytyykö niiltä Facebook-, Instagram- tai Pinterest-tili. Havaintojen jälkeen opinnäytetyön tilaajana toimivalle Oivarch Oy:lle perustettiin kyseiset kolme sometiliä, joihin pientalosta tehdyt fotorealistiset havainnekuvat lisättiin.
Visualisointikuvissa on mahdollista hyödyntää useita tyylejä ja visuaalisia keinoja, mutta erityisesti huomion arvoiseksi nousi visualisointikuvien sovittaminen sosiaalisen median tileille sopivaksi, sillä somekanavat suosittelevat osittain käyttämään eri kuvasuhteita. Jo visualisoidessa osoittautui hyödylliseksi huomioida kuvan rajaaminen ja mahdolliset kuvasuhteen asettamat rajoitukset. Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää eri näkökulmia visualisointikuvien tarkasteluun eikä suoranaisesti luoda opasta somemarkkinointiin sopivien kuvien tekemiseen, koska visualisoinnit ovat tekijän näkemyksiä lopputuloksesta eikä siihen siten ole ainoastaan yhtä oikeaa tapaa.
Opinnäytetyötä varten suunniteltiin pientalo käyttäen Vertex BD -ohjelmaa ja lisäksi tehtiin somemarkkinointiin sopivat havainnekuvat Lumion-visualisointiohjelmalla. Visualisointikuvia tehdessä hyödynnettiin tutkittuja visuaalisia keinoja ja tapoja sommitella kuvia. Sosiaaliseen mediaan jaetun sisällön tarkastelua varten valittiin satunnaisesti kymmenen Oulun seudulla toimivaa arkkitehtitoimistoa ja tutkittiin, löytyykö niiltä Facebook-, Instagram- tai Pinterest-tili. Havaintojen jälkeen opinnäytetyön tilaajana toimivalle Oivarch Oy:lle perustettiin kyseiset kolme sometiliä, joihin pientalosta tehdyt fotorealistiset havainnekuvat lisättiin.
Visualisointikuvissa on mahdollista hyödyntää useita tyylejä ja visuaalisia keinoja, mutta erityisesti huomion arvoiseksi nousi visualisointikuvien sovittaminen sosiaalisen median tileille sopivaksi, sillä somekanavat suosittelevat osittain käyttämään eri kuvasuhteita. Jo visualisoidessa osoittautui hyödylliseksi huomioida kuvan rajaaminen ja mahdolliset kuvasuhteen asettamat rajoitukset. Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää eri näkökulmia visualisointikuvien tarkasteluun eikä suoranaisesti luoda opasta somemarkkinointiin sopivien kuvien tekemiseen, koska visualisoinnit ovat tekijän näkemyksiä lopputuloksesta eikä siihen siten ole ainoastaan yhtä oikeaa tapaa.