Nuoren tukeminen yrityksen kehittämisen näkökulmasta: case 4H
Hotti, Sina (2023)
Hotti, Sina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304165353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304165353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on nuoren tukeminen yrityksen kehittämisen näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten nuoria voidaan tukea, kun he ovat perustaneet yrityksen ja haluavat kehittää sitä vielä paremmaksi. Mitkä asiat ovat tärkeitä ohjaajan ja nuoren välillä sekä miten nuorta pystyy auttamaan neuvomatta liikaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen 4H-liitto.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintasuunnitelmaa kokonaisuudessaan. Minkä pohjalle yritystoimintaa lähdetään rakentamaan. Miten omia vahvuuksia hyödyntäen kehitetään liikeidea, joka on kirjallinen versio tulevasta yritystoiminnasta. Asiakaspalvelun tärkeydestä tunnettavuuden kannalta ja siitä, miten yritystä kannattaa lähteä kehittämään, kun vahva pohja toiminnalle on luotu. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautui yrityksen perus-tamiseen, kehittämisen verkkolähteisiin sekä kirjallisuuteen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, johon valittiin kuusi 4H-yritysohjaajaa ympäri Suomea. Aineistoa kerättiin sähköpostitse lähetettyjen kyselyn avulla, jossa selvitettiin ohjaajan kokemusta aloittelevan yrittäjän alkutaipaleelta sekä vaiheita yri-tyksen kehittämiseen. Aineiston avulla pyrittiin selvittämään, missä asioissa nuori on tarvin-nut ohjaajan apua, ja miten ohjaaja on ollut tukena nuoren yritystoiminnassa.
Haastatteluiden perusteella ohjaajan tuki nuorelle on ollut suurimmassa roolissa yrityksen perustamisen ja sen kehittämisen suunnittelun aikana. On siis tärkeää, että nuoren aluksi saama tuki pysyy vielä aloittamisen jälkeenkin, sillä uusien muutoksien tekeminen voi vaatia ”ulkopuolisen” eli tässä tapauksessa ohjaajan näkökulmaa toimintatapoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintasuunnitelmaa kokonaisuudessaan. Minkä pohjalle yritystoimintaa lähdetään rakentamaan. Miten omia vahvuuksia hyödyntäen kehitetään liikeidea, joka on kirjallinen versio tulevasta yritystoiminnasta. Asiakaspalvelun tärkeydestä tunnettavuuden kannalta ja siitä, miten yritystä kannattaa lähteä kehittämään, kun vahva pohja toiminnalle on luotu. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautui yrityksen perus-tamiseen, kehittämisen verkkolähteisiin sekä kirjallisuuteen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, johon valittiin kuusi 4H-yritysohjaajaa ympäri Suomea. Aineistoa kerättiin sähköpostitse lähetettyjen kyselyn avulla, jossa selvitettiin ohjaajan kokemusta aloittelevan yrittäjän alkutaipaleelta sekä vaiheita yri-tyksen kehittämiseen. Aineiston avulla pyrittiin selvittämään, missä asioissa nuori on tarvin-nut ohjaajan apua, ja miten ohjaaja on ollut tukena nuoren yritystoiminnassa.
Haastatteluiden perusteella ohjaajan tuki nuorelle on ollut suurimmassa roolissa yrityksen perustamisen ja sen kehittämisen suunnittelun aikana. On siis tärkeää, että nuoren aluksi saama tuki pysyy vielä aloittamisen jälkeenkin, sillä uusien muutoksien tekeminen voi vaatia ”ulkopuolisen” eli tässä tapauksessa ohjaajan näkökulmaa toimintatapoihin.