ICDP- Kannustava vuorovaikutus -ohjelma: työskentelyn tukena lapsi- ja perhesosiaalityössä ja perhetyössä Pohjanmaan hyvinvointialueella
Krook, Päivi; Krook, Päivi (2023)
Krook, Päivi
Krook, Päivi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175383
Tiivistelmä
Pohjanmaan hyvinvointialueella Vaasassa lapsi- ja perhesosiaalityössä ja perhetyössä henkilökunta on suurelta osin kouluttautunut ICDP- Kannustava vuorovaikutus- ohjelman mukaisesti ja ohjelmaa on jalkautettu henkilökunnan yhteiseksi suhtautumistavaksi. Ohjelman tarkoitus on edistää lasten huolenpidosta vastuullisten psykososiaalisia hoivan taitoja. Tutkimuksen avulla pyrin selvittämään koulutuksen merkitystä työntekijöiden näkökulmasta. Saatujen tulosten perusteella on mahdollista kartoittaa ICDP-ohjelman koulutuksen tarvetta laajemmin koko Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsi- ja perhesosiaalityötä ja perhetyötä Pohjanmaan hyvinvointialueella sekä ICDP- Kannustava vuorovaikutus- ohjelman suhtautumistapaa ja toteuttamista. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastatteluilla, jotka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen perhetyön sekä lapsi- ja perhesosiaalityön ammattilaista. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että henkilökunta koki koulutuksen tarpeellisena ja hyödyllisenä. Koulutuksen koettiin tuovan enemmän sensitiivisyyttä, lapsilähtöisyyttä ja voimavaralähtöisempää otetta työskentelyyn. Lisäksi henkilökunta koki ohjelman vaikuttavan työyhteisössä positiivisesti työhyvinvointiin niin asiakastyöskentelyssä kuin työyhteisön yleisessä ilmapiirin luomisessa. Kehitettäväksi asiaksi tutkimuksessa nousivat ohjelman jatkuvuus sekä ohjelman ylläpidon ja implementointien mahdollistaminen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsi- ja perhesosiaalityötä ja perhetyötä Pohjanmaan hyvinvointialueella sekä ICDP- Kannustava vuorovaikutus- ohjelman suhtautumistapaa ja toteuttamista. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastatteluilla, jotka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen perhetyön sekä lapsi- ja perhesosiaalityön ammattilaista. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että henkilökunta koki koulutuksen tarpeellisena ja hyödyllisenä. Koulutuksen koettiin tuovan enemmän sensitiivisyyttä, lapsilähtöisyyttä ja voimavaralähtöisempää otetta työskentelyyn. Lisäksi henkilökunta koki ohjelman vaikuttavan työyhteisössä positiivisesti työhyvinvointiin niin asiakastyöskentelyssä kuin työyhteisön yleisessä ilmapiirin luomisessa. Kehitettäväksi asiaksi tutkimuksessa nousivat ohjelman jatkuvuus sekä ohjelman ylläpidon ja implementointien mahdollistaminen.
