Laatujohtaminen katujen kunnossapidossa
Kaasinen, Ville (2022)
Kaasinen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175395
Tiivistelmä
Ihmiskunnan kehityksen myötä laadun tarve on kasvanut mukana. Matematiikka ja mittaustekniikka antoivat keinot valvoa ja vaatia laatua. Laadun varmistuksen katsotaan alkaneen 1924 Walter A. Shewhartin esittelemän ensimmäisen ohjauskortin mukana. Vielä nykyäänkin hänen ajatuksensa ovat perustana suurelle määrälle laatumenetelmiä.
Johtavia laatuajattelijoita on esimerkiksi Joseph Juran, joka kehitti laatutrilogian mikä koostuu kolmesta osasta: Laadukkaasta suunnittelusta, laadun valvonnasta ja laadun parannuksesta. William Deming kehitti filosofian, jonka avulla yksilöt ja organisaatiot pystyvät suunnittelemaan ja parantamaan itseään, vuorovaikutusta, prosesseja, tuotteita ja palveluita. Hänen filosofiansa perustuu yhteistyöhön ja jatkuvaan parantamiseen. Philip Crosbyn mukaan korkea laatu säästää enemmän kuin maksaa. Genichi Taguchi kehitti laatumetodeita sekä prosesseihin että suunnitteluun. ”Hinta on tärkeämpi kuin laatu, mutta laatu on paras tapaa laskea hintaa.” David Garvin taas määritteli tavaralle ja palvelulle kahdeksan laadun osatekijää.
Laatuajattelun jalkauttaminen katujen kunnossapitoon on välttämättömyys ilmastonmuutoksen, energiakriisin ja poliittisen tilanteen takia. Enää ei ole varaa tehdä kuten ennenkin. Pitää saada hukka pois myös katujen kunnossapidosta. Uudet ajatukset ja tavat toimia ovat erittäin tervetulleita, myös näin perinteiselle alalle.
Johtavia laatuajattelijoita on esimerkiksi Joseph Juran, joka kehitti laatutrilogian mikä koostuu kolmesta osasta: Laadukkaasta suunnittelusta, laadun valvonnasta ja laadun parannuksesta. William Deming kehitti filosofian, jonka avulla yksilöt ja organisaatiot pystyvät suunnittelemaan ja parantamaan itseään, vuorovaikutusta, prosesseja, tuotteita ja palveluita. Hänen filosofiansa perustuu yhteistyöhön ja jatkuvaan parantamiseen. Philip Crosbyn mukaan korkea laatu säästää enemmän kuin maksaa. Genichi Taguchi kehitti laatumetodeita sekä prosesseihin että suunnitteluun. ”Hinta on tärkeämpi kuin laatu, mutta laatu on paras tapaa laskea hintaa.” David Garvin taas määritteli tavaralle ja palvelulle kahdeksan laadun osatekijää.
Laatuajattelun jalkauttaminen katujen kunnossapitoon on välttämättömyys ilmastonmuutoksen, energiakriisin ja poliittisen tilanteen takia. Enää ei ole varaa tehdä kuten ennenkin. Pitää saada hukka pois myös katujen kunnossapidosta. Uudet ajatukset ja tavat toimia ovat erittäin tervetulleita, myös näin perinteiselle alalle.