Vapaaehtoistyömatkustamisen kokemukset ja markkinointi: tutkimus Suomen Ekomatkaajat Oy:lle
Ilmojoki, Jenni (2023)
Ilmojoki, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus Suomen Ekomatkaajat Oy:lle vapaaehtoismatkustuksen motiiveista ja kokemuksista sekä pohtia, miten tätä voisi hyödyntää markkinoinnissa. Selvitettiin, minkälaisia kokemuksia matkailijat saivat ja miten heidän kokemuksensa eroaa perinteisemmästä matkailusta.
Vapaaehtoistyömatkustamisella tarkoitetaan sitä, että maksetaan matkustamisesta ja mennään kohteeseen tekemään vapaaehtoistyötä. Ekomatkaajat on valinnut kohteikseen vastuullisia yhteistyökumppaneita, ja työt vaihtelevat eläinten monitoroinnista rantojen siivoamiseen. Matkoihin sisältyy majoitus ja toisinaan ruokailu sekä mahdollisesti muita asioita, esimerkiksi kuljetukset kohteessa. Lentoliput tulee ostaa erikseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin videohaastatteluin ja kysymykset olivat avokysymyksiä. Tällä haettiin laajempia vastauksia ja haastateltava pystyisi paremmin omin sanoin kuvaamaan kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Haastateltavat valikoituivat toimeksiantajan kautta ja haastattelut toteutettiin vuoden 2022 huhti-joulukuun aikana. Tavoitteena oli haastatella kuutta henkilöä, mutta haastatteluja saatiin tehtyä kolme.
Tutkimuksessa selvisi, että Ekomatkaajien asiakkaat ovat jo alkujaan kiinnostuneita ekologisuudesta ja vastuullisuudesta, joten ajatusmaailman laajentaminen matkustamiseen liittyen tuli luonnostaan. He kokivat saaneensa enemmän irti lomasta, verrattuna niin sanottuun normaaliin lomamatkaan. Matkailijat saivat ennalta-arvaamattomia kokemuksia eläimiin liittyen sekä pääsivät keskustelemaan ja tutustumaan ulkomaalaisiin ihmisiin. Tavallisesti, etenkin suomalaiset, eivät välttämättä virittele keskusteluja muiden matkailijoiden kanssa lomillaan, vaan pysyttelevät omissa oloissaan.
Markkinointiin liittyen haastateltavat yllättyivät kohteen turvallisuusasioista, joten sitä olisi voinut tuoda esille paremmin. Thaimaan kohteessa yllätti kohteen alkeellisuus, vaikka tämä oli matkanjärjestäjän toimesta hyvin tuotu esille. Haastatteluissa nousi esiin toive, että olisi mahdollista keskustella matkalla jo käyneiden kanssa, ennen matkan valitsemista ja varaamista.
Vapaaehtoistyömatkustamisella tarkoitetaan sitä, että maksetaan matkustamisesta ja mennään kohteeseen tekemään vapaaehtoistyötä. Ekomatkaajat on valinnut kohteikseen vastuullisia yhteistyökumppaneita, ja työt vaihtelevat eläinten monitoroinnista rantojen siivoamiseen. Matkoihin sisältyy majoitus ja toisinaan ruokailu sekä mahdollisesti muita asioita, esimerkiksi kuljetukset kohteessa. Lentoliput tulee ostaa erikseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin videohaastatteluin ja kysymykset olivat avokysymyksiä. Tällä haettiin laajempia vastauksia ja haastateltava pystyisi paremmin omin sanoin kuvaamaan kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Haastateltavat valikoituivat toimeksiantajan kautta ja haastattelut toteutettiin vuoden 2022 huhti-joulukuun aikana. Tavoitteena oli haastatella kuutta henkilöä, mutta haastatteluja saatiin tehtyä kolme.
Tutkimuksessa selvisi, että Ekomatkaajien asiakkaat ovat jo alkujaan kiinnostuneita ekologisuudesta ja vastuullisuudesta, joten ajatusmaailman laajentaminen matkustamiseen liittyen tuli luonnostaan. He kokivat saaneensa enemmän irti lomasta, verrattuna niin sanottuun normaaliin lomamatkaan. Matkailijat saivat ennalta-arvaamattomia kokemuksia eläimiin liittyen sekä pääsivät keskustelemaan ja tutustumaan ulkomaalaisiin ihmisiin. Tavallisesti, etenkin suomalaiset, eivät välttämättä virittele keskusteluja muiden matkailijoiden kanssa lomillaan, vaan pysyttelevät omissa oloissaan.
Markkinointiin liittyen haastateltavat yllättyivät kohteen turvallisuusasioista, joten sitä olisi voinut tuoda esille paremmin. Thaimaan kohteessa yllätti kohteen alkeellisuus, vaikka tämä oli matkanjärjestäjän toimesta hyvin tuotu esille. Haastatteluissa nousi esiin toive, että olisi mahdollista keskustella matkalla jo käyneiden kanssa, ennen matkan valitsemista ja varaamista.
