Sähköautojen litiumioniakkujen luonnollinen kuluminen
Penttinen, Miska (2023)
Penttinen, Miska
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175443
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitettiin sähköautojen korkeajänniteakkujen kapasiteetin alenemaa luonnollisen kulumisen seurauksena. Työssä selvitettiin, mitä käytetyn auton korkeajänniteakun kunnolta voidaan kohtuudella olettaa. Työn tavoitteena oli lisätä yleistä tietämystä korkeajänniteakkujen kulumisesta.
Tutkimuksessa mitattiin 45 sähköauton akun SOH-arvo. Testatuista autoista 22 oli täyssähköautoja ja 23 ladattavia hybridiautoja. Testausmenetelmiä oli kaksi: todelliseen kapasiteetin mittaamiseen perustuva testi sekä BMS-järjestelmän mitta-arvoista luettava pikatesti.
Mittaustulokset kirjattiin ja niitä verrattiin arvioon iän sekä ajomäärän mukaan. Mitattujen tulosten perusteella tehtiin regressioanalyysi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että korkeajänniteakkujen kapasiteetti alenee odotetusti. Mittaustulosten mukaan ladattavien hybridiautojen korkeajänniteakut kuluvat nopeammin kuin täyssähköautojen akut. Arvioitaessa kuluneisuutta iän ja ajomäärän mukaan regressioanalyysin ennustekaavioita voidaan pitää oletuksena siitä, mitä voidaan kohtuudella olettaa. Virhemarginaalina voidaan pitää 5–7:ää prosenttiyksikköä.
Tutkimuksessa mitattiin 45 sähköauton akun SOH-arvo. Testatuista autoista 22 oli täyssähköautoja ja 23 ladattavia hybridiautoja. Testausmenetelmiä oli kaksi: todelliseen kapasiteetin mittaamiseen perustuva testi sekä BMS-järjestelmän mitta-arvoista luettava pikatesti.
Mittaustulokset kirjattiin ja niitä verrattiin arvioon iän sekä ajomäärän mukaan. Mitattujen tulosten perusteella tehtiin regressioanalyysi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että korkeajänniteakkujen kapasiteetti alenee odotetusti. Mittaustulosten mukaan ladattavien hybridiautojen korkeajänniteakut kuluvat nopeammin kuin täyssähköautojen akut. Arvioitaessa kuluneisuutta iän ja ajomäärän mukaan regressioanalyysin ennustekaavioita voidaan pitää oletuksena siitä, mitä voidaan kohtuudella olettaa. Virhemarginaalina voidaan pitää 5–7:ää prosenttiyksikköä.