Vinkkivihko varhaiskasvatuksen ammattilaisille: neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen tukeminen päiväkodin arjessa
Asmala, Inkeri; Takalo, Helena (2023)
Asmala, Inkeri
Takalo, Helena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185494
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Coronaria Oy:n kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa moniammatillista yhteistyötä, lisätä ymmärrystä toimintaterapiasta sekä löytää keinoja varhaiskasvatuksen ammattilaisille käytettäväksi arjessa lasten kanssa, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä. Opinnäytetyössä tuotettiin sisältöä yhteistyökumppanille toimintaterapeuttista vinkkivihkoa varten, jota he voivat käyttää yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatellen viittä varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastatteluissa kartoitimme varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietämystä toimintaterapiasta ja tilanteista, joihin he kaipaavat neuvoja työskennellessään erityislasten kanssa. Teoriamallina opinnäytetyössä toimi Inhimillisen toiminnan malli, jossa keskityimme ympäristön vaikutukseen ihmisen toiminnassa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että tietämys toimintaterapiasta vaihteli suuresti sen mukaan millaiseksi yhteistyö varhaiskasvatuksen ja toimintaterapeuttien välillä oli koettu. Haastatteluissa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset eivät aina tienneet mitä lapsen toimintaterapiassa tapahtui, koska toimintaterapia ei toteutunut lapsen päiväkotiryhmässä ja he eivät aina saaneet palautetta terapian jälkeen. Haastateltavat toivoivat enemmän tietoa siitä, mitkä terapian tavoitteet ovat, mitä terapiassa tapahtuu ja mihin se vaikuttaa. Yhteistyö koettiin positiivisena, kun toimintaterapeutit olivat valmiita järjestämään aikaa keskustelulle ja olivat kiinnostuneita varhaiskasvatuksen arjesta.
Haastattelujen perusteella vinkkivihkon alkuun luotiin lyhyt selostus toimintaterapiasta tieteenä sekä toimintaterapian käytännöistä. Vinkkivihkoon koottiin myös tietoa ja keinoja toimia haastatteluissa esiin nousseissa arjen haastavissa tilanteissa lasten kanssa, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä. Tilanteiksi valikoituvat pukeutuminen, ruokailu, leikki, vessakäynnit ja nukkuminen. Näiden lisäksi vinkkivihkoon luotiin osuudet vuorovaikutuksen ja oman toiminnanohjaustaitojen vahvistamisesta sekä aggressiivisen käyttäytymisen syistä ja keinoista puuttua niihin.
Yhteistyökumppanimme voi toteuttaa tuottamamme sisällön pohjalta konkreettisen vinkkivihon, jota he voivat käyttää yhteistyössään varhaiskasvatuksen kanssa. Varhaiskasvatuksen ja toimintaterapeuttien yhteistyön vahvistaminen edistää lasten kuntoutumisen toteutumista arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatellen viittä varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastatteluissa kartoitimme varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietämystä toimintaterapiasta ja tilanteista, joihin he kaipaavat neuvoja työskennellessään erityislasten kanssa. Teoriamallina opinnäytetyössä toimi Inhimillisen toiminnan malli, jossa keskityimme ympäristön vaikutukseen ihmisen toiminnassa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että tietämys toimintaterapiasta vaihteli suuresti sen mukaan millaiseksi yhteistyö varhaiskasvatuksen ja toimintaterapeuttien välillä oli koettu. Haastatteluissa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset eivät aina tienneet mitä lapsen toimintaterapiassa tapahtui, koska toimintaterapia ei toteutunut lapsen päiväkotiryhmässä ja he eivät aina saaneet palautetta terapian jälkeen. Haastateltavat toivoivat enemmän tietoa siitä, mitkä terapian tavoitteet ovat, mitä terapiassa tapahtuu ja mihin se vaikuttaa. Yhteistyö koettiin positiivisena, kun toimintaterapeutit olivat valmiita järjestämään aikaa keskustelulle ja olivat kiinnostuneita varhaiskasvatuksen arjesta.
Haastattelujen perusteella vinkkivihkon alkuun luotiin lyhyt selostus toimintaterapiasta tieteenä sekä toimintaterapian käytännöistä. Vinkkivihkoon koottiin myös tietoa ja keinoja toimia haastatteluissa esiin nousseissa arjen haastavissa tilanteissa lasten kanssa, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä. Tilanteiksi valikoituvat pukeutuminen, ruokailu, leikki, vessakäynnit ja nukkuminen. Näiden lisäksi vinkkivihkoon luotiin osuudet vuorovaikutuksen ja oman toiminnanohjaustaitojen vahvistamisesta sekä aggressiivisen käyttäytymisen syistä ja keinoista puuttua niihin.
Yhteistyökumppanimme voi toteuttaa tuottamamme sisällön pohjalta konkreettisen vinkkivihon, jota he voivat käyttää yhteistyössään varhaiskasvatuksen kanssa. Varhaiskasvatuksen ja toimintaterapeuttien yhteistyön vahvistaminen edistää lasten kuntoutumisen toteutumista arjessa.