Lapset ja nuoret kulttuurin kehittäjinä: case Annantalo
Näsänen, Melinda (2023)
Näsänen, Melinda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205750
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa selvitetään, miten Annantalo voisi saavuttaa uusia kävijöitä toimintaansa. Työn tavoitteena on selvittää, miten Annantalo voisi kehittää saavutettavuutta sekä miten Annantalon 5x2-taideopetuksen lapset saataisiin mukaan muuhun Annantalon toimintaan. Opinnäytetyön tilaaja on lasten ja nuorten taidekeskus Annantalo.
Opinnäytetyön tietopohjan muodostavat saavutettavuus sekä lastenkulttuuri. Tietopohjassa käsitellään saavutettavuuden eri osa-alueita, kuten viestinnällinen, alueellinen, sosiaalinen ja taloudellinen saavutettavuus. Lisäksi avataan, mistä tekijöistä muodostuu laadukas lastenkulttuuri. Tietopohja tukee aineiston analyysia sekä kehittämisehdotuksien laatimista.
Aineistonhankintamenetelminä käytän havainnointia, benchmarkingia, haastattelua sekä aivoriihtä. Havainnoinnin avulla tarkastellaan Annantalon toimintaa sekä saavutettavuuden osa-alueita. Benchmarkingin avulla etsitään eri lastenkulttuurikeskusten ja Annantalon välisiä eroavaisuuksia toiminnan sisällössä sekä saavutettavuudessa. Haastatteluiden avulla selvitetään, mitä mieltä lapset ovat Annantalon toiminnasta ja miten lapset viettävät vapaa-aikaansa. Aivoriihessä Annantalon henkilökunnan kanssa ideoidaan keinoja saavuttaa uusia kävijöitä toimintaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Annantalon saavutettavuuden eri osa-alueissa on vielä kehitettävää. Kehittämisehdotukset tarjoavat konkreettisia keinoja, miten Annantalo voi kehittää toimintaansa saavuttaakseen uusia kävijöitä. Kehittämisehdotuksissa korostuvat viestinnällisen saavutettavuuden lisääminen, monipuolisen ohjelman tarjoaminen eri ikäisille, alueellisen pop-up-toiminnan tarjoaminen sekä toiminnan suunnitteleminen yhdessä lasten kanssa. Kehittämisehdotukset on opinnäytetyössä tiivistetty lastenkulttuurin saavutettavuuden edistämisen oppaaksi.
Opinnäytetyön tietopohjan muodostavat saavutettavuus sekä lastenkulttuuri. Tietopohjassa käsitellään saavutettavuuden eri osa-alueita, kuten viestinnällinen, alueellinen, sosiaalinen ja taloudellinen saavutettavuus. Lisäksi avataan, mistä tekijöistä muodostuu laadukas lastenkulttuuri. Tietopohja tukee aineiston analyysia sekä kehittämisehdotuksien laatimista.
Aineistonhankintamenetelminä käytän havainnointia, benchmarkingia, haastattelua sekä aivoriihtä. Havainnoinnin avulla tarkastellaan Annantalon toimintaa sekä saavutettavuuden osa-alueita. Benchmarkingin avulla etsitään eri lastenkulttuurikeskusten ja Annantalon välisiä eroavaisuuksia toiminnan sisällössä sekä saavutettavuudessa. Haastatteluiden avulla selvitetään, mitä mieltä lapset ovat Annantalon toiminnasta ja miten lapset viettävät vapaa-aikaansa. Aivoriihessä Annantalon henkilökunnan kanssa ideoidaan keinoja saavuttaa uusia kävijöitä toimintaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Annantalon saavutettavuuden eri osa-alueissa on vielä kehitettävää. Kehittämisehdotukset tarjoavat konkreettisia keinoja, miten Annantalo voi kehittää toimintaansa saavuttaakseen uusia kävijöitä. Kehittämisehdotuksissa korostuvat viestinnällisen saavutettavuuden lisääminen, monipuolisen ohjelman tarjoaminen eri ikäisille, alueellisen pop-up-toiminnan tarjoaminen sekä toiminnan suunnitteleminen yhdessä lasten kanssa. Kehittämisehdotukset on opinnäytetyössä tiivistetty lastenkulttuurin saavutettavuuden edistämisen oppaaksi.