Microsoft 365 -palveluiden tuottaminen hallintamallin mukaisesti Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Kajander, Mikko (2023)
Kajander, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215801
Tiivistelmä
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä 1.1.2023 aloittaneelle Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle, joka vastaa kymmenelle Länsi-Uudenmaan kunnalle sosiaali- ja terveyspalveluista, pelastustoimesta sekä opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluista. Opinnäytetyössä tutkittiin miten Microsoft 365 -palvelua kannattaa ohjata ja kehittää Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, minkälaisia rooleja laadukkaan palvelun tuottamiseen liittyy sekä millä tavoin Microsoft 365 -ympäristön kehitys, tuki- ja ylläpitokäytäntöjä tulee hallita.
Tietoperusta muodostui kahden tunnetun viitekehyksen ympärille. Bisnesteknologiamallin osalta painotettiin strategia ja hallinto -johtamisaluetta sekä palvelut johtamisaluetta. ITIL V3:n osalta käytettiin kahta ydinprosessia, palvelustrategiaa ja palvelusuunnittelua. Lisäksi teoriaosuuden väittämiä vahvistettiin haastatteluilla sekä käymällä läpi kaupallisten toimijoiden näkemyksiä hallintamalleista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska siinä pyritään ymmärtämään kohteen ominaisuuksia, laatua sekä merkitystä kattavasti, joka tuki paremmin havaintoja kuin määrällinen tutkimus.
Työn tuloksena syntyi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle runko Microsoft 365 -hallintamallista, johon on kuvattuna roolit ja toimintamallit, joita tarvitaan palvelun tuottamiseen. Pitkän aikavälin ajatuksena on käynnistää Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella digitaalisten työvälineiden ohjausryhmä, jonka selkärankana tulee toimimaan tässä opinnäytetyössä tehty hallintamallin runko.
Tietoperusta muodostui kahden tunnetun viitekehyksen ympärille. Bisnesteknologiamallin osalta painotettiin strategia ja hallinto -johtamisaluetta sekä palvelut johtamisaluetta. ITIL V3:n osalta käytettiin kahta ydinprosessia, palvelustrategiaa ja palvelusuunnittelua. Lisäksi teoriaosuuden väittämiä vahvistettiin haastatteluilla sekä käymällä läpi kaupallisten toimijoiden näkemyksiä hallintamalleista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska siinä pyritään ymmärtämään kohteen ominaisuuksia, laatua sekä merkitystä kattavasti, joka tuki paremmin havaintoja kuin määrällinen tutkimus.
Työn tuloksena syntyi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle runko Microsoft 365 -hallintamallista, johon on kuvattuna roolit ja toimintamallit, joita tarvitaan palvelun tuottamiseen. Pitkän aikavälin ajatuksena on käynnistää Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella digitaalisten työvälineiden ohjausryhmä, jonka selkärankana tulee toimimaan tässä opinnäytetyössä tehty hallintamallin runko.