Mitä mä nään, mitä mä tunnen - Photovoice-valokuvamenetelmä nuorten mielenterveyskuntoutujien ohjauksessa
Hyvärinen, Anne; Soininen, Assi; Tiimonen, Päivi (2023)
Hyvärinen, Anne
Soininen, Assi
Tiimonen, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235981
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin uusi työmenetelmä nuorten mielenterveyskuntoutujien ohjaukseen. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja työn tilaajana toimi TTY Palvelut Oy, joka tuottaa erityisryhmien asumispalveluja mielenterveys- ja päihdekuntoutujille Kuopion ja Varkauden seudulla. Männistön Aimu tarjoaa kuntouttavan palveluasumista nuorille aikuisille. Asiakkailla on neuropsykiatrisia haasteita, traumataustaa, kaltoinkohtelua sekä mielenterveyden häiriöitä, joiden vuoksi nuoret tarvitsevat tukea ja ohjausta arjen toiminnoissa ja elämänhallinnassa. (TTY Palvelut Oy julkaisuaika tuntematon.) Asiakkaita tuetaan itsenäisyyteen, elämänhallintaan sekä sairauteen sopeutumiseen, autetaan tulevaisuuden suunnitelmissa ja rakennetaan sosiaalista tukiverkostoa.
Kehittämistyö toteutettiin spiraalimallia mukaillen. Ohjausprosessi eteni spiraalimallin mukaisesti kehittämisen sykleissä, johon kuului neljä vaihetta: suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi ryhmätapaamiseen. Kehittämistyö sisälsi prosessisuunnitelman sekä tarkemmat ohjaussuunnitelmat jokaiseen tapaamiskertaan. Kehittämistyö suunniteltiin Männistön Aimun asiakkaille ryhmämuotoisena ohjauksena. Kehittämistyön tarkoituksena oli uuden työmenetelmän käyttöönotto nuorten mielenterveyskuntoutuspalveluissa. Tavoitteena oli soveltaa Photovoice-valokuvamenetelmää nuorten mielenterveyskuntoutujien ohjaukseen. Photovoice-valokuvamenetelmän avulla voidaan auttaa tunteiden sanoittamista, vahvistaa osallisuutta ryhmään, rakentaa sosiaalisia suhteita ja vuorovaikutusta ryhmässä sekä auttaa dialogiin ohjaajien kanssa.
Ryhmätapaamisilla käsiteltiin aiheita yhdessä nuorten kanssa, joihin sisältyi teematyöskentelyä ja välitehtävät valokuvaukseen liittyen. Valokuvausaiheet valittiin siten, että ne toisivat nuorten elämästä ilmi jotakin ja kertoisivat nuoresta itsestään jotain. Nuorten ottamista valokuvista järjestettiin lopuksi julkinen valokuvanäyttely, jonka rakentamiseen osallistettiin nuoret. Photovoice-valokuvamenetelmästä tehtiin infograafi Männistön Aimun henkilöstölle. Infograafin avulla Photovoice-valokuvamenetelmää voidaan jatkaa työntekijöiden toimesta nuorten ohjauksessa.
Kehittämistyön tuloksena todettiin, että Photovoice-valokuvamenetelmä soveltuu hyvin nuorten mielenterveyskuntoutujien kanssa tehtävään työhön sekä myös muiden erityisryhmien ohjaukseen. Valokuvamenetelmän avulla on mahdollista vahvistaa nuorten sosiaalisia taitoja, sanoittaa tunteita ja vahvistaa osallisuutta sekä synnyttää dialogia myös nuorten ja ohjaajien välillä. Valokuvien avulla nuoret pystyvät sanoittamaan tunteitaan paremmin ja ohjaajien kanssa vuorovaikutuksellinen työskentely helpottuu.
Kehittämistyö toteutettiin spiraalimallia mukaillen. Ohjausprosessi eteni spiraalimallin mukaisesti kehittämisen sykleissä, johon kuului neljä vaihetta: suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi ryhmätapaamiseen. Kehittämistyö sisälsi prosessisuunnitelman sekä tarkemmat ohjaussuunnitelmat jokaiseen tapaamiskertaan. Kehittämistyö suunniteltiin Männistön Aimun asiakkaille ryhmämuotoisena ohjauksena. Kehittämistyön tarkoituksena oli uuden työmenetelmän käyttöönotto nuorten mielenterveyskuntoutuspalveluissa. Tavoitteena oli soveltaa Photovoice-valokuvamenetelmää nuorten mielenterveyskuntoutujien ohjaukseen. Photovoice-valokuvamenetelmän avulla voidaan auttaa tunteiden sanoittamista, vahvistaa osallisuutta ryhmään, rakentaa sosiaalisia suhteita ja vuorovaikutusta ryhmässä sekä auttaa dialogiin ohjaajien kanssa.
Ryhmätapaamisilla käsiteltiin aiheita yhdessä nuorten kanssa, joihin sisältyi teematyöskentelyä ja välitehtävät valokuvaukseen liittyen. Valokuvausaiheet valittiin siten, että ne toisivat nuorten elämästä ilmi jotakin ja kertoisivat nuoresta itsestään jotain. Nuorten ottamista valokuvista järjestettiin lopuksi julkinen valokuvanäyttely, jonka rakentamiseen osallistettiin nuoret. Photovoice-valokuvamenetelmästä tehtiin infograafi Männistön Aimun henkilöstölle. Infograafin avulla Photovoice-valokuvamenetelmää voidaan jatkaa työntekijöiden toimesta nuorten ohjauksessa.
Kehittämistyön tuloksena todettiin, että Photovoice-valokuvamenetelmä soveltuu hyvin nuorten mielenterveyskuntoutujien kanssa tehtävään työhön sekä myös muiden erityisryhmien ohjaukseen. Valokuvamenetelmän avulla on mahdollista vahvistaa nuorten sosiaalisia taitoja, sanoittaa tunteita ja vahvistaa osallisuutta sekä synnyttää dialogia myös nuorten ja ohjaajien välillä. Valokuvien avulla nuoret pystyvät sanoittamaan tunteitaan paremmin ja ohjaajien kanssa vuorovaikutuksellinen työskentely helpottuu.