Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näppäripedagogiikkaa alttoviulisteille

Mäkiharju, Niina (2023)

Avaa tiedosto
Makiharju_Niina.pdf (414.5Kt)
Lataukset: 


Mäkiharju, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215902
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää voiko ja kuinka voidaan näppäripedagogiikkaa hyödyntää klassisen musiikin opetuksessa. Tarkoituksena oli etsiä uusia näkökulmia alttoviulun soitonopetukseen. Tietoa kerättiin syventymällä näppäripedagogiikkaan eri lähdemateriaalien avulla, Sinikka Ala-Leppilammin asiantutijahaastattelulla ja pedagogisella projektilla, joka oli kaksipäiväinen kurssi alttoviulisteille, jonka perustana oli näppäripedagogiikka.

Ensin syvennyttiin näppäripedagogiikkaan: mitä se on, sen historiaan ja sen periaatteisiin. Valmiiksi tuttu kansanmusiikin genre sai uusi ulottuvuuksia: voisin hyödyntää tätä metodia omassa opetuksessani. Pedagogisen projektin avulla oli mahdollista testata käytännössä metodia klassisen musiikin alttoviuluoppilailla. Yhdessä didaktiikkaopettajan kanssa koottiin pieni ryhmä, jossa oli nuoria alttoviulisteja. Heille opetettiin kaksi kappaletta, joista toinen oli klassisen musiikin kappale ja toinen kansanmusiikin kappale.

Tässä työssä pohditaan myös klassisen musiikin ja kansanmusiikin eroja ja yhtäläisyyksiä. Pitäisikö valita vain toinen – vai voivatko nämä tukea toisiaan? Johtopäätöksenä on, että kansanmusiikki ja klassinen musiikki eivät sulje toisiaan pois vaan ne täydentävät toisiaan. Klassisen musiikin metodeista löytyi myös yhtäläisyyksiä näppäripedagogiikan kanssa. Tämä tukee ajatusta, että ei ole pakko valita vain toista musiikkityyliä.
 
The purpose of this thesis was to find out whether and how näppäri pedagogy can be utilized in classical music teaching. The intention was to look for new perspectives on viola teaching. Information was gathered by delving into näppäri pedagogy with the help of various source materials, an expert interview with Sinikka Ala-Leppilampi and my own pedagogical project which was a two-day course for viola players based on näppäri pedagogy.

First, näppäri pedagogy looked into: what it is, its history and its principles. The genre of folk music, which was already familiar to me, took on a new dimension: This method could be used in my own teaching. With the help of a pedagogical project, it was able to test the method in practice with classical music viola students. Together with a didactics teacher, a small group of young viola players was assembled. For them, two songs were taught, one of which was a classical music song and the other a song of folk music.

The differences and similarities between classical and folk music are also reflected on: should we choose only one – or can these support each other? The conclusion was made that folk and classical music are not mutually exclusive but complement each other. The methods of classical music also had similarities with näppäri pedagogy. This supports the idea that you don't have to choose just another style of music.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste