Crosskart-auton rungon FIA-sertifionti.
Laapotti, Tatu (2023)
Laapotti, Tatu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225913
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Crosskart-rungon suunnittelu ja FIA-sertifiointi. Tilaajana opinnäytetyölle toimi rantsilalainen moottoriurheilutoimija Mtec Formula Technology. Tavoitteena oli suunnitella ja sertifioida tilaajalle runko, jolla voi osallistua sekä FIA- ja NEZ-sarjoihin. Lopulta tavoitteeksi muutettiin valmius FIA-sertifiointiin, alustankiinnityspisteiden laajuuden vuoksi. Opinnäytetyölle tuli tarve Mtecilllä koska, heillä ei ole saatavilla tarvittavia 3d-suunnitteluohjelmia, osaamista käyttää näitä ohjelmia, sekä he tarvitsivat lisäresursseja säännöstöjen läpikäyntiin, tulkintaan sekä rungon suunnittelutyöhön.
Työn toteutus jakautui neljään vaiheeseen:1) Taustatyö. Tutkimme yhdessä Tatu Stenbackan ja tilaajan kanssa FIA- ja NEZ-säännöt läpi tarkoituksena selvittää, onko FIA-sertifioidulla rungolla mahdollista kilpailla NEZ-sarjassa. Kun tästä varmistuttiin, koostimme ja käänsimme runkoa koskevat osat säännöstöstä omaan käyttöömme. 2) 3D-suunnittelu. Suunnittelimme rungon mahdollisimman pitkälle käyttäen Solidworks-ohjelmaa. 3) Mallirungon valmistaminen, ja sen avulla suunnittelun jatkaminen. Päästyämme vaiheeseen, jossa ainoastaan 3D-suunnittelulla ei pystynyt etenemään, aloitimme mallirungon valmistamisen, ja sen avulla jatkoimme rungon suunnittelun osalta loppuun. 4) Sertifioinnin valmistelu. Selvitimme AKK:n kautta protokollan sertifiointia varten, ja valmistelimme tarvittavat dokumentit ja runkopiirustukset tilaajaa varten.
Opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen mikä pian aloituksen jälkeen muutettiin alkuperäisestä. Mtecillä on nyt valmiudet FIA-sertifioida suunniteltu runko, kunhan alustarakenne on saatu päätettyä. Alustarakenteen päättäminen on työmäärältään niin iso, että tässä olisi hyvä opinnäytetyön aihe kolmannellekin opiskelijalle tämän projektin tiimoilta.
Työn toteutus jakautui neljään vaiheeseen:1) Taustatyö. Tutkimme yhdessä Tatu Stenbackan ja tilaajan kanssa FIA- ja NEZ-säännöt läpi tarkoituksena selvittää, onko FIA-sertifioidulla rungolla mahdollista kilpailla NEZ-sarjassa. Kun tästä varmistuttiin, koostimme ja käänsimme runkoa koskevat osat säännöstöstä omaan käyttöömme. 2) 3D-suunnittelu. Suunnittelimme rungon mahdollisimman pitkälle käyttäen Solidworks-ohjelmaa. 3) Mallirungon valmistaminen, ja sen avulla suunnittelun jatkaminen. Päästyämme vaiheeseen, jossa ainoastaan 3D-suunnittelulla ei pystynyt etenemään, aloitimme mallirungon valmistamisen, ja sen avulla jatkoimme rungon suunnittelun osalta loppuun. 4) Sertifioinnin valmistelu. Selvitimme AKK:n kautta protokollan sertifiointia varten, ja valmistelimme tarvittavat dokumentit ja runkopiirustukset tilaajaa varten.
Opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen mikä pian aloituksen jälkeen muutettiin alkuperäisestä. Mtecillä on nyt valmiudet FIA-sertifioida suunniteltu runko, kunhan alustarakenne on saatu päätettyä. Alustarakenteen päättäminen on työmäärältään niin iso, että tässä olisi hyvä opinnäytetyön aihe kolmannellekin opiskelijalle tämän projektin tiimoilta.