Multimodaalisen viestinnän vaikutus lapsen osallisuuteen
Oksanen, Anna-Elise (2022)
Oksanen, Anna-Elise
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225907
Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää mitä merkitystä multimodaalisella viestinnällä on lapsen osallisuuteen varhaiskasvatuksen ympäristössä. Eli miten nonverbaaliset elementit vaikuttavat lapsen mahdollisuuteen tulla kuulluksi, vaikuttaa, osallistua ja ilmaista itseään. Kirjallisuuskatsaus on tehty systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Työssä kuvataan ensin osallisuuden ja multimodaalisuuden käsitteitä ja avataan tutkimuksen taustaa. Sen jälkeen on kuvaus kirjallisuuskatsauksen vaiheista ja tuloksista. Aineistohaku on tehty kolmessa eri elektronisessa tietokannassa ScienceDirect, Taylor & Francis Online ja Journal on Early childhood and Education research.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella multimodaalisen vuorovaikutuksen avulla lapsi ilmaisee itseään tavalla, joka ei olisi hänelle pelkästään verbaalisesti mahdollista. Lapsi voi myös vahvistaa omaa viestiään multimodaalisin keinoin. Lapset ilmaisivat multimodaalisesti tunteita, joukkoon kuulumista, leikkiin osallistumista, muuhun toimintaa osallistumista ja ilmaisivat itseään esimerkiksi tarinan kerronnassa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella multimodaalisen vuorovaikutuksen avulla lapsi ilmaisee itseään tavalla, joka ei olisi hänelle pelkästään verbaalisesti mahdollista. Lapsi voi myös vahvistaa omaa viestiään multimodaalisin keinoin. Lapset ilmaisivat multimodaalisesti tunteita, joukkoon kuulumista, leikkiin osallistumista, muuhun toimintaa osallistumista ja ilmaisivat itseään esimerkiksi tarinan kerronnassa.