Oppimisdatan vaikuttavuuden visualisointi Power BI -sovelluksen avulla
Priimann, Aili (2023)
Priimann, Aili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256406
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli visualisoida oppimisdataa käyttäen Power BI Desktop -sovellusta ja luoda helposti käytettävät visualisointimallipohjat yrityskumppaneiden käyttöön. Näin yritykset oisivat käyttää mallipohjia koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnissa ohjeiden mukaisesti. Power BI on erittäin suosittu ja helppokäyttöinen sovellus datan visualisointiin ja analysointiin, ja se on kasvattanut suosiotaan sitä mukaa, kuin visualisoitavan ja analysoitavan datan määrä on kasvanut.
Toisena tavoitteena oli tutkia, miten oppimisen vaikuttavuutta mittaavat kyselytiedot voitaisiin kerätä e-koulutuksen sisältä ja saada ne Power BI:hin. Tämä edellyttää uudempien e-oppimisstandardien käyttöönottoa, kuten cmi5 ja xAPI, sekä LRS-tallennusjärjestelmän käyttöä. Yhteys LRS:n ja Power BI:n välille luodaan LRS-palveluntarjoajan luoman ohjelmointirajapinnan (API) avulla. Vaihtoehtoisesti voi ladata LRS-tallennusjärjestelmästä tarvittavat tiedot CSV-tiedostoina ja tuoda ne Power BI:hin taulukkoina.
Insinöörityössä tarkasteltiin oppimisen vaikuttavuuden mittausprosessia kokonaisuutena, jotta voitiin saada yleiskuva aiheesta. Tutkimus aloitettiin tarkastelemalla yleisiä menetelmiä oppimisdatan mittaamiseen, mukaan lukien yksi käytetyimmistä oppimisdatan arvioinnissa käytetyistä malleista, Kirkpatrickin neljä tasoa. Sen jälkeen tutkittiin teknisiä ratkaisuja, joilla oppimisdata voidaan kerätä ja saada Power BI:hin. Lopputuloksena luotiin mallipohjat oppimisen vaikuttavuuden arvioinnin tekemiseen ilmaisessa Power BI Desktop -versiossa. Ensimmäisessä versiossa tiedot haettiin Excel-taulukoista, mutta toisessa versiossa voitaisiin jo käyttää xAPI:a hyödyksi.
Toisena tavoitteena oli tutkia, miten oppimisen vaikuttavuutta mittaavat kyselytiedot voitaisiin kerätä e-koulutuksen sisältä ja saada ne Power BI:hin. Tämä edellyttää uudempien e-oppimisstandardien käyttöönottoa, kuten cmi5 ja xAPI, sekä LRS-tallennusjärjestelmän käyttöä. Yhteys LRS:n ja Power BI:n välille luodaan LRS-palveluntarjoajan luoman ohjelmointirajapinnan (API) avulla. Vaihtoehtoisesti voi ladata LRS-tallennusjärjestelmästä tarvittavat tiedot CSV-tiedostoina ja tuoda ne Power BI:hin taulukkoina.
Insinöörityössä tarkasteltiin oppimisen vaikuttavuuden mittausprosessia kokonaisuutena, jotta voitiin saada yleiskuva aiheesta. Tutkimus aloitettiin tarkastelemalla yleisiä menetelmiä oppimisdatan mittaamiseen, mukaan lukien yksi käytetyimmistä oppimisdatan arvioinnissa käytetyistä malleista, Kirkpatrickin neljä tasoa. Sen jälkeen tutkittiin teknisiä ratkaisuja, joilla oppimisdata voidaan kerätä ja saada Power BI:hin. Lopputuloksena luotiin mallipohjat oppimisen vaikuttavuuden arvioinnin tekemiseen ilmaisessa Power BI Desktop -versiossa. Ensimmäisessä versiossa tiedot haettiin Excel-taulukoista, mutta toisessa versiossa voitaisiin jo käyttää xAPI:a hyödyksi.