Hyvinvoiva tanssiyhteisö: positiivisen pedagogiikan näkökulma opetussuunnitelman kehitystyössä
Palmunen, Jatta (2023)
Palmunen, Jatta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266423
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin positiivisen pedagogiikan näkökulman hyödyntämistä opetussuunnitelman kehitystyössä. Opinnäytetyöni vallitseva teema on hyvinvointi. Työ on hankkeistettu opinnäytetyö tanssikoulu AM Dancelle, jonka toimipaikka on Paimion kaupungissa, Varsinais-Suomessa. Tavoitteena on pohtia, kuinka positiivisen pedagogiikan metodeja sekä harjoituksia voitaisiin hyödyntää tanssikasvatuksessa, ja miten tämä näkyisi jo opetuksen suunnittelun vaiheessa. Työn fokuksessa on pohtia ja tarkastella, miten positiivinen pedagogiikka ilmenee sekä AM Dancen nykyisessä, että taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tietoperusta on katsaus positiivisen pedagogiikkaan, sen pääpiirteisiin sekä opetussuunnitelmateoriaan. Tutkimus perustuu aineistojen analyyttiseen pohdintaan, ilmiöiden tarkasteluun sekä niiden soveltamiseen lopulliseen opetussuunnitelmaan. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastattelua. Tietoperustan ja haastatteluiden avulla on kehitetty opetussuunnitelman kehitystyötä. Haastatteluja toteutettiin kaksi. Ensimmäinen haastattelu pidettiin työn alussa ja toinen haastattelu myöhemmin työn edetessä kehitysehdotusten pohjalta. Kehitystyön tuloksena muovautui tanssitunnilla hyödynnettäviä esimerkinomaisia konkreettisia positiivisen pedagogiikan harjoituksia. Tutkimus pyrkii vastamaan kysymykseen, kuinka positiivista pedagogiikka voidaan hyödyntää osana opetuksen suunnittelua.
Opetussuunnitelma toimii opettajan työkaluna ja ohjaa opetustyötä haluttuihin tavoitteisiin. Positiivisen pedagogiikan tavoitteena on ohjata oppijaa kehittymään osaavaksi ja taitavaksi ihmiseksi. Opettajien tehtävänä on kannustaa oppijoita kohti omia vahvuuksia ja tukea oppijan kasvua ja kehitystä. Työssä tarkastelluissa opetussuunnitelmissa kannustetaan aktiiviseen vuorovaikutukseen ja tuetaan onnistumisen kokemuksia. Kuten myös positiivisessa pedagogiikassa, opetussuunnitelmissa tuetaan yksilön kehitystä ja kasvua oppijan omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tanssikoulu AM Dancen opetussuunnitelmaa positiivisen pedagogiikan avulla. Tutkimuksen tulokset ovat jaettu suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osioihin. Jokainen osio sisältää kehitysehdotukset, jotka tukevat positiivisen pedagogiikan toteutumista opetussuunnitelmassa. Tulokset tukevat opettajien työtä sekä oppijoiden tanssijan polkua. Työn tavoitteena oli myös vahvistaa ja lisätä tanssikoulu AM Dancen ja asiakkaiden vuorovaikutusta. Tulosten avulla voidaan pohtia tanssikoulujen opetussuunnitelmien yhteneväisyyksiä positiivisen pedagogiikan kanssa. Opinnäytetyön tulokset tukevat tanssikoulu AM Dancen opetussuunnitelman päivitystä hyvinvointia edistävään suuntaan. This paper studies positive pedagogy as a supporter in curriculum development. This paper is research for the dance school AM Dance. Its purpose is to research the possibilities of how positive pedagogy can support curriculum development. On the basis of this research and study done in this paper, its goal is to bring knowledge of how positive pedagogy can be a part of planning the dance teaching. This paper´s prevalent theme is well-being.
The main research material in this paper is based on literature of positive pedagogy and curriculum theory. This research is based on reflecting the literature and its contents in the applications of curriculum development. The data is collected by semi-structured theme interviews. The first interview was held in the beginning of this research. Its purpose was to find the common line with the owner of dance school AM Dance. The second interview was after I had done the development work for the curriculum. In addition to the development of curriculums, this paper’s purpose is to build up exercises of positive pedagogy that can be used in dance classes. The research question is: How positive pedagogy can be a part of curriculum.
Curriculum works as a teachers instrument and guides teaching towards curriculum´s aims and goals. Positive pedagogy supports learners to become competent and skilled individuals. Teacher’s mission is to support the learner’s development and growth. Teachers encourage the learners for activity interaction and supports their experiences of success.
As the results of this paper are the benefits of positive pedagogy as a part of curriculum and dance school AM Dance curriculum development. The results have been divided in three categories which are planning, execution and evaluation. Every category includes proposition of development that will support actualizing the positive pedagogy being part of the curriculum. The results of this paper support teachers work and learners’ path of dance. The results strengthen interaction between customers and the dance school AM dance. The result of this paper can be used as an instrument to develop curriculum to the well-being direction.
Opinnäytetyön tietoperusta on katsaus positiivisen pedagogiikkaan, sen pääpiirteisiin sekä opetussuunnitelmateoriaan. Tutkimus perustuu aineistojen analyyttiseen pohdintaan, ilmiöiden tarkasteluun sekä niiden soveltamiseen lopulliseen opetussuunnitelmaan. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastattelua. Tietoperustan ja haastatteluiden avulla on kehitetty opetussuunnitelman kehitystyötä. Haastatteluja toteutettiin kaksi. Ensimmäinen haastattelu pidettiin työn alussa ja toinen haastattelu myöhemmin työn edetessä kehitysehdotusten pohjalta. Kehitystyön tuloksena muovautui tanssitunnilla hyödynnettäviä esimerkinomaisia konkreettisia positiivisen pedagogiikan harjoituksia. Tutkimus pyrkii vastamaan kysymykseen, kuinka positiivista pedagogiikka voidaan hyödyntää osana opetuksen suunnittelua.
Opetussuunnitelma toimii opettajan työkaluna ja ohjaa opetustyötä haluttuihin tavoitteisiin. Positiivisen pedagogiikan tavoitteena on ohjata oppijaa kehittymään osaavaksi ja taitavaksi ihmiseksi. Opettajien tehtävänä on kannustaa oppijoita kohti omia vahvuuksia ja tukea oppijan kasvua ja kehitystä. Työssä tarkastelluissa opetussuunnitelmissa kannustetaan aktiiviseen vuorovaikutukseen ja tuetaan onnistumisen kokemuksia. Kuten myös positiivisessa pedagogiikassa, opetussuunnitelmissa tuetaan yksilön kehitystä ja kasvua oppijan omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tanssikoulu AM Dancen opetussuunnitelmaa positiivisen pedagogiikan avulla. Tutkimuksen tulokset ovat jaettu suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osioihin. Jokainen osio sisältää kehitysehdotukset, jotka tukevat positiivisen pedagogiikan toteutumista opetussuunnitelmassa. Tulokset tukevat opettajien työtä sekä oppijoiden tanssijan polkua. Työn tavoitteena oli myös vahvistaa ja lisätä tanssikoulu AM Dancen ja asiakkaiden vuorovaikutusta. Tulosten avulla voidaan pohtia tanssikoulujen opetussuunnitelmien yhteneväisyyksiä positiivisen pedagogiikan kanssa. Opinnäytetyön tulokset tukevat tanssikoulu AM Dancen opetussuunnitelman päivitystä hyvinvointia edistävään suuntaan.
The main research material in this paper is based on literature of positive pedagogy and curriculum theory. This research is based on reflecting the literature and its contents in the applications of curriculum development. The data is collected by semi-structured theme interviews. The first interview was held in the beginning of this research. Its purpose was to find the common line with the owner of dance school AM Dance. The second interview was after I had done the development work for the curriculum. In addition to the development of curriculums, this paper’s purpose is to build up exercises of positive pedagogy that can be used in dance classes. The research question is: How positive pedagogy can be a part of curriculum.
Curriculum works as a teachers instrument and guides teaching towards curriculum´s aims and goals. Positive pedagogy supports learners to become competent and skilled individuals. Teacher’s mission is to support the learner’s development and growth. Teachers encourage the learners for activity interaction and supports their experiences of success.
As the results of this paper are the benefits of positive pedagogy as a part of curriculum and dance school AM Dance curriculum development. The results have been divided in three categories which are planning, execution and evaluation. Every category includes proposition of development that will support actualizing the positive pedagogy being part of the curriculum. The results of this paper support teachers work and learners’ path of dance. The results strengthen interaction between customers and the dance school AM dance. The result of this paper can be used as an instrument to develop curriculum to the well-being direction.