Liiketoiminnan kehittäminen kauneudenhoitoalalla : passiiviset tulot osana tuloksen kasvattamista
Niemelä, Katariina (2023)
Niemelä, Katariina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266440
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli, tehdä kauneudenhoitoalalle liiketoiminnan kehittämissuunnitelma. Työssä pyrittiin huomioimaan, kuinka passiivisia tuloja voidaan hyödyntää kauneudenhoitoalalla ja saadaanko niiden avulla kasvatettua yrityksen tulosta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin strategiatyökaluja. Työkalujen tuottaman informaation pohjalta pyrittiin tekemään johtopäätökset siitä, miten kehittää liiketoimintaa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on myös hyödynnetty määrällisen tutkimuksen ominaisuuksia. Tietoperustan keskeisimpiä käsitteitä ovat kannattavuus, kilpailuetu sekä sosiaalinen media. Tutkimukseen kerätty aineisto on pääosin teoreettista.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kauneudenhoitoalalla liiketoiminnan kasvattaminen on haastavaa tekemällä pelkästään palvelumyyntiä. Tuloksen kasvattaminen on mahdollista pienentämällä kustannuksia tai hankkimalla lisätuloja muun muassa tuotemyynnillä. Tutkimuksen tietoa voidaan hyödyntää kauneudenhoitoalalla. Opinnäytetyössä käytettiin kahta strategiatyökalua ja niiden avulla pystyttiin selvittämään yrityksen nykytila. Strategiatyökalut ovat helppokäyttöisiä, ja näin ollen ne sopivat muillekin alan yrittäjille ja yrityksille tueksi liiketoiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on myös hyödynnetty määrällisen tutkimuksen ominaisuuksia. Tietoperustan keskeisimpiä käsitteitä ovat kannattavuus, kilpailuetu sekä sosiaalinen media. Tutkimukseen kerätty aineisto on pääosin teoreettista.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kauneudenhoitoalalla liiketoiminnan kasvattaminen on haastavaa tekemällä pelkästään palvelumyyntiä. Tuloksen kasvattaminen on mahdollista pienentämällä kustannuksia tai hankkimalla lisätuloja muun muassa tuotemyynnillä. Tutkimuksen tietoa voidaan hyödyntää kauneudenhoitoalalla. Opinnäytetyössä käytettiin kahta strategiatyökalua ja niiden avulla pystyttiin selvittämään yrityksen nykytila. Strategiatyökalut ovat helppokäyttöisiä, ja näin ollen ne sopivat muillekin alan yrittäjille ja yrityksille tueksi liiketoiminnan kehittämisessä.