Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ketut johdattelevat kestävään tulevaisuuteen: päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksia KETTU-materiaalista

Hagfors, Tuuli (2023)

 
Avaa tiedosto
Hagfors_Tuuli.pdf (526.2Kt)
Lataukset: 


Hagfors, Tuuli
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266513
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvattajien kokemuksia Helsingin kaupungin KETTU-materiaalin käyttöönotosta. Varhaiskasvattajilta kysyttiin, mitä hyötyä he kokivat saaneensa KETTU-materiaalista kestävyyshaasteiden ja tulevaisuusajattelun opettamiseen ja miten he kehittäisivät materiaalia paremmaksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli eräs helsinkiläinen varhaiskasvatusyksikkö.

KETTU-materiaali on Helsingin kaupungin suunnittelema opetusmateriaali, joka johdattelee lapset tulevaisuusnäkökulman huomioiden ympäristö- ja kestävän kehityksen asioiden äärelle kettuhahmojen avulla. KETTU-mallin oppimateriaalina on kirja, josta löytyvät seitsemän erilaisen ketun tarinat, sekä runsaasti niin sanottuja käpälä–tehtäviä. Tarinat käsittelevät kestävyyshaasteita, joihin ketut seikkailuissaan törmäävät. Tarinoilla ei ole valmista loppua, vaan lapset saavat itse pohtia, miten tarinat voisivat päättyä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tilasi helsinkiläinen päiväkoti, joka halusi saada tietoa siitä, miten KETTU-materiaali oli toiminut heidän yksikössään ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksen työvälineenä. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta varhaiskasvattajaa. Haastattelujen teemoja oli neljä: 1) vastaajajoukon lähtökohdat, 2) varhaiskasvattajien kokemat KETTU-materiaalin hyödyt, 3) materiaalin haasteet, sekä 4) materiaalin kehitysehdotukset. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.

Haastateltavien kokemusten perusteella KETTU-malli tarjosi heille uusia ideoita, hyviä linkkejä, kiinnostavia tarinoita, monipuolisesti erilaisia tehtäviä ja paljon lisätietoa. KETTU-materiaalin käytettävyys kuitenkin jakoi varhaiskasvattajien mielipiteitä. Osan mielestä materiaali oli todella toimiva ja toiset taas kokivat haasteita sen soveltamisessa käytäntöön. Moni oli kuitenkin yhtä mieltä siitä, että pienille lapsille kaivataan lapsen ikätason huomioivaa versiota KETTU-kirjasta ja että materiaalia pitäisi ylipäätään yksinkertaistaa ja selkeyttää lisää.

Kestävän tulevaisuuden teemat ovat erittäin tärkeitä ja ajankohtaisia, ja niitä olisi hyvä tuoda enemmän esille varhaiskasvatuksessa. Tämän opinnäytetyön tulokset antavat tärkeää tietoa siitä, miten KETTU-materiaalin on koettu toimivan kestävän kehityksen kasvatuksessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää KETTU-materiaalin kehittämisessä ja kestävän kehityksen teemojen integroimisessa laajemmin osaksi varhaiskasvatusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste